Emma

Ö-vik
Hemma igen från Ö-vikstävlingarna. Riktigt trevliga tävlingar och jag hade iaf turen att rida i fint väder också.

Vi (jag syrran och hästen) startade tidigt på lördagmorgon och lastade vid 7. Vi var framme före 9 och jag hade starttid 10.10. Blev ganska bra med tiden och framridningen dock så red jag programmet lite mesigt så det blev en ganska matt ritt i LA:3. Dessutom drog jag på mig ett avbrott i en förvända galoppen och det kostade mycket poäng då det är koffecient på det momentet. Jag fick iaf 60,69% så jag är ändå rätt nöjd.


Efter starten och då klassen var slut så åkte vi hem till mamma, släppte ut Lelle i gräshagen (överlycklig) med Dunder och sen åt vi tårta och firade syster som fyllt 20 år. Vi sov över där och sen behövde vi inte lasta förens runt kl13 på söndagen så vi hade gott om tid för lite mys med fölisarna och för att rykta och greja med våra hästar.


På söndagen red jag LA:4 och hade starttid 19.12 (inte så kul), fick dock inte starta förens ca 19.25 (så vi hann bli lite less men fick iaf rida i solnedgång). Fick till ett väldigt fint travprogram och jag hade mycket bättre ridning än på lördagen. Bla 7:or på skänkelvikningarna, mellantrav och halvvolterna. Skritten gick bättre än förväntat med bakdelsvändningarna, dock så kan vi inte rå för att vi inte riktigt kommit på hur man gör dom ännu så där fick vi nöja oss med en 5a och en 4a... men han VÄNDE iaf! Hade nån miss i galoppen med matta längningar och en protest, från hästens sida, i en upptagning med bakutspark. Fina förvända galopper med en 6a och en 7a. Vi lyckades till och med rygga, fast vi fick en 4a på den för den var inte så bra men förra gången fick vi en 1a så det var iaf bättre nu. Trots att programmet är alldeles för svårt för oss så fick vi 58,29%, precis vad vi förtjänade.


Mina mål för helgen var att rida på över 60% i LA:3 och att uppnå 58% i LA:4 och de klarade jag, dessutom klev min häst snällt på transporten och stod som ett ljus när jag körde. Min gamle bil har ju också gjort en superprestation som trots sina 23 år på nacken snällt drog hästtransporten.

Nu ska vi ta det lugnt i några dagar och sen börjar hårdträningen inför SURF.
#1 - emily

Kul att du är nöjd!



SV: Okej, då förstår jag! Låter bra med kandaret, även om Ella inte riktigt är redo än så börjar det vara dags att vänja in henne på det. Eftersom jag känner fröken rätt väl vid det här laget gissar jag att det får bli en långsam, försiktig invänjning. Hur brukar du göra när du vänjer en häst vid kandar? :-)