Emma

Säsongens sista tävling
Jaha, då var säsongens sista tävling avklarad. Och vi gjorde det bra! Red tre klasser och är väldigt nöjd med alla starter.

På lördagen red jag först LA:3 och sen debut i MsvC:1. Inför starten i LA:3 tog jag en ganska kort framridning, vi har ju ridit programmet några gånger förut och han skulle ju dessutom gå en klass till. Jag visste dessutom inte riktigt hur han skulle reagera då han kom in i ridhuset på hemmaplan och allt såg annorlunda ut (fåniga jag) men det visade sig att han inte alls brydde sig om det utan hade fullt fokus på mig. Det blev medvetet en ganska matt ritt men den var mjuk och utan missar och vi fick 62,58% och slutade på en 4e placering och fick en röd rosett. (planen är nu att inte rida några fler LA:3 men vi får se hur det går) 

I MsvC:1 så snäppade vi upposs tempo- och formmässigt och fick ett väldigt fint flyt. Min fina Lelle kämpade på så gott han kunde med skolorna som faktiskt gick över förväntan. Även de enkla byterna gick bättre än jag trott. Ryggningen var inte bra men han gick iaf bakåt. Mitt mål var att debutera på över 55% men vi slutade på 60,21%, vilket var helt fantastiskt bra! Men måste erkänna att vi hade ett otroligt fint flyt och han var verkligen jättelydig, bara fokus på mig och mina hjälper men med bra framåtbjudning.

På söndagen red vi LA:4, som tekniskt sätt är lite knepigt för oss. Lelle var trött i bakbenen efter lördagens prestationen men kämpade på så gott han kunde. Matte lyckades dra på sig en 4a på en skänkelvikning (koefficient) och som vanligt fick vi lågt betyg på bakdelsvändningarna (4or, koefficient och mattes fel). Inte nog med det så fick vi en 1a på ryggningen (än en gång mattes fel då hon inte tränat och lärt bättre) men trots det fick vi 59,02% vilket jag helt klart måste vara nöjd med. Av alla de sex förvända galopper vi har blivit bedömda i så har vi fått fem 7or och en 8a, inte illa! (Fast vi får väll se hur det går att lära honom byten nu när han är så stadig i förvänd...) 

I det stora hela är det helt otroligt att få ha en så snäll och samarbetvillig häst som lägger sitt fokus på mig och inte bryr sig om dommarna, bokstäver eller läktaren (som mina föregående hästar). Han känns så positiv! Duktiga häst!! ♥ Nu väntar en vinter av kandar- och bytesträning, och så får vi väll fortsätta traggla ryggningar och bakdelsvändningar. Men först lugnt i nån vecka så det trötta lille djuret får ta igen sig.

Underbara häst!

Film från helgens LA:3