Emma

Tävlingar i Härnösand
Lastade på den lille hästen i transporten på fredageftermiddagen efter ett dressyrpass hemma. Lille älsklingen gick bara rakt in och stog sedan som ett ljus hela vägen till Härnösand. När vi kom fram så tog vi en liten promenad på framridningen innan vi nattade.
 

Lördagen började tidigt med mat (iaf för hästen) och sedan en morgonprommis innan tävlingarna drog igång. Vi hade tur med vädret, inte jättevarmt men soligt. Red MsvC:1 vid lunchtid. Valde att starta på tränsbettet då eftersom att det var första tävlingen för säsongen, även om jag var sugen på kandaret då han var så fin på det i torsdags. Vi fick en sen strykning just före oss och före det va det paus så jag tror att de glömde bort min bana lite (gick på två banor) för domaren ropade in mig och sen fick jag börja direkt, de presenterade mig alltså inte. Fick därigenom inte tid att rida runt banan men vad gör det när man har en häst som går fram överallt och inte skyggar. Blev en trevlig ritt i ett något lojt tempo och låg form men jag tyckte inte det gjorde något då hästen kändes så stabil. Man kan ju åtminstone börja säsongen med en bra upplevelse. Fick ihop 60,21% vilket jag var jättenöd med, man vet ju aldrig riktigt vad man ska förvänta sig såhär i början av säsonen. 
   

Eftersom att våran klass gick så tidigt så unnade vi oss att åka in till stan och äta på pizzeria sådär på lördageftermiddagen. Sen gick vi en liten prommis igen för att de små djuren inte skulle behöva stå i boxen hela dagen och sen nattade vi dem och gjorde tidig kväll för oss.

Söndagen började även den tidigt med mat (men det är så mysigt att smyga ut i stallet och fodra riktigt tidigt på morgonen, alla söta hästarna tittar förväntansfullt på en), sen en promenad för att komma igång lite. Hade lite senare start denna dag så jag hade tid att fixa och greja lite med packning och annat. Bestämde mig för att rida på kandaret då han var så stabil föregående dag. Fick en lagom lång framridning och slapp dessutom regnet som kom och gick under förmiddagen. Gjorde ett riktigt bra program utan missar och fick ihop honom mer och vågade rida på ytterligare på kandaret.

    


Alltihopa resulterade i 66,22% vilket är helt galet för att vara 3dje gånger jag rider MsvC på tävling. Vilken duktig häst! Med den procenten fick vi en 2a placering, en blå rosett och klarade dessutom ett MsvB-kval. Väldigt nöjd med hela helgen! Hästen har skött sig exemplariskt och dessutom är jag glad att han kan slappna av och ligga och sova på nätterna. Han förtjänar verkligen några extra morötter och så tror jag att jag just blev skyldig honom ett nytt pannband.


Nu taggar vi SURFs tävlingar nästa helg!
Tjohoo!