Emma

Spännande!
Var en minst sagt spännande tävlingsdag som vi genomförde i lördags. Snö, gegga och slask överallt och snö som rasade från taket från ridhuset vi red fram i. Tror näst intill alla hästar var på tårna. Min var inte seg på att haka på och flög i luften några gånger på framridningen så matte satt löst. Men vi överlevde den och tog oss dessutom runt det  stora ridhuset och in på tävlingsbanan utan några större bekymmer. Väl inne på banan satt spänningarna kvar och han kändes som en fiolsträng som när som helst kunde gå av att sitta på. Några fina moment ändå då han alltid sköter sig och sällan tittar på saker. Dock lite problem i förvända galoppen där han laddade för att göra byte, framför allt i vänster varv (som är vårat svåra bytesvarv) där han bara vräkte sig iväg och skuttade runt. Missade hela momentet. Lyckades trots min spända häst och mina grova missar samla ihop dryga 58% (i MsvC:1).
 
Efter denna uppvisning var jag ytterst tveksam till om jag skulle starta MsvB:4 men jag bestämde mig för att iaf försöka. Funderade på vad han kunde hitta på i byten då han faktiskt skulle göra byten, tänkte att han säkert skulle bli helt tokig. Framridningen var mycket lugnare nu och han var inte alls lika spänd inne på banan heller. Kunde till och med rida på i travprogrammet. Väl i galopp hade jag ändå en känsla av att "det kan gå" men jag han i princip bara tänka det och vända in för det första bytet (även här vänster till höger) innan han ballade ur och for iväg i nått skuttande och hoppande, när jag sedan tog lite i honom for energin han hade framåt rakt uppåt istället och han ställde sig 90 grader rakt upp i luften i en praktfull stegring som varade så länge att jag iaf han tänka "fan vad stadigt han står". Nu har iaf domaren sett alla sider av min häst, inte bara bra, dålig, vänster och höger utan också undersidan. Efter stegringen kom jag ändå på rätt bana igen, gjorde två mycket tveksamma mellangalopper på diagonalerna för att förhindra ytterliggare tokiga utspel men bytena gjorde vi bra och hade godkända ponäng. Efter dem vågade jag till och med satsa lite i en ökad galopp på långsidan (som också gav godkändt betyg) och slutligen avsluta med en fin ökad trav.
 
Summa kardemumma kan jag väl så här i efterhand säga att jag är väldigt nöjd med att jag red andra klassen och sedan red klart den också, lille hästen kan ju inte rå för att omständigheterna verkligen inte passade oss. Förutom ridningen så skötte han sig dessutom exemplariskt i all hantering!
 
Tusen tack min bästa hästskötare och lugnande stöd pappa för att du föjlde med!
 
Som en kär vän till mig sa "då kan det ju bara gå bättre"!