Emma

Nyår i Oslo del 1 - resan
Bussresan
Hoppade på bussen med viss tveksamhet på grund av halkan. Det hade stått mellan buss och tåg då jag bokade och det visade sig att jag gjort rätt val. Hörde att tågen var 4h försenade... Resan började 20:25 och slutade för min del 05:05. Ganska lång resan med andra ord. 
 
Sittplatsen
När jag steg ombord i Umeå så var det inte så hårt tryck på platserna. Jag kunde i lugn och ro sätta mig till rätta vid fönstret med min kudde. Ett problem var att jag inte hittade något uttag för min mobilladdare. Där gick planen om att lyssna på Brucean åt skogen, mobilen har inte det bästa batteriet. Men det visade sig att det fanns ett uttag, halleluja! Efter en timme slutade det dock att fungera, vad fasiken? Provade på alla sätt genom att ta ut och sätta i kontakterna men den ville inte. Började fundera på om det var fel på bussen, mobilen eller laddaren. Men efter två timmar (av tystnad då jag inte vågade spela musik utan laddare) så började den ladda igen. Det var väl chauffören som skämtade mig aprillo. Platsen jag valt kändes bra tills det någon hållplats senare klev på en stor familj som trodde att de kunde ha var sitt helt säte för sig själva. Alla förutom en som tydligen tyckte att denne kunde dela säte med mig hellre än att välja ett annat ledigt eller dela med en familjemedlem. Kändes irriterande! Men efter ett litet tag förstod hon att det var bättre att sitta med någon hon kände så då flyttade hon. Efter några hållplatser klev det på en tjej som satte sig bredvid mig medan hennes kompis satt några säten framför oss på motsatt sida. Panik utbröt för tjejen bredvid mig då hon högljutt påminde sig själv och sin kompis att hon glömt både jeans och kjol. Ett tag trodde jag att hon grät på riktigt. Kunde hon inte ta byxorna hon åkte i? De gick ganska snart av och resten av resan var lugn. De sista hållplatserna var sätet bredvid mig upptaget igen men vid det laget var timmen så sen att det var helt tyst i bussen. 
 
Sömnen
Aldrig mer nattbuss! Jag är för gamal för det! Blev inte många timmar sömn trots att jag förvånansvärt lätt somnade. Jag vaknade dock lika lätt... På varje ny hållplats när chauffören pratade i mikrofonen vaknade jag till helt förvirrad och undrade vart jag var. Efter 04:30 förblev jag vaken. Kroppen gör ont då man sover sittandes och det värker i ben, nacke och rygg. Jag rekommenderar inte nattbuss! 
 
Toaletten
Det fanns så klart en toa på bussen Och det kan verkligen behövas på en 9h bussresa. Vid mitten av resan krånglade jag mig iväg för att besöka den. Det är alltid obekvämt att gå på toa på en buss i rörelse. Denna gång gick inte dörren till toan att stänga. Ett tag funderade jag på om jag skulle lyckad få av mig byxorna och uträtta det jag skulle med bara en hand så att jag kunde hålla igen dörren med den andra. Jag kände efter, så kissnödig var jag inte. Jag tittade mig i spegeln och sa "du får hålla dig", nickade och gick ut igen. När jag var framme på Arlanda var det första jag lokaliserade och besökte en toalett. 
 
Flygresan
På Arlanda flöt allting på. Jag fick i mig lite frukost, uträttade ärenden (skumpa till ikväll) och läste min bok. Det är verkligen en lyx att flyga om man jämför med buss. Jag gick på planet på slutet, strategiskt för då kanske jag kunde komma av tidigt. Jag hade tilldelats platsen 1C, det är längst fram och innebär inget handbagage framför sig. Fick vackert knöla upp all min packning i de redan överfulla luckorna ovanför. Tänkte att jag skulle hålla mig vaken så jag kanske kunde se en glimt av då piloterna flög om dörren öppnades. Somnade dock på en gång och sussade sött hela resan... 
 
Nu är jag efter om och men framme. Fortsättning följer...