Emma

Ett nytt försök
Imorgon är det dags för ett nytt försök. En ny chans att göra det rätt. Och, fan, vad gärna jag vill att det ska gå vägen! Imorgon ska jag skriva omtenta i farmakologi. Ja känner mig förvisso väldigt mycket mer påläst än förra försöket (då jag inte riktigt hann plugga så mycket som jag önskat) så vi får hoppas att det räcker. Är dock ett väldigt brett ämne med mycket att kunna. Hoppas att jag fokuserat rätt. Men för kvällen känns det inte som att jag får in något mer i skallen. Istället fokuserar jag på att äta någon (måste ju ha energin) och låta hjärnan fokusera på andra saker. Men hoppas, hoppas, hoppas att jag klarar den! Känner mig både stressad och nervös över det här. Kan det inte bara få gå bra? 
 
Julstatusen ser ut som förut, inget gjort. Blev inte julpyntat när jag städade här om dagen heller men imorgon eller senast på söndag ska jag se till att det åtminstonne kommer fram en ljusstake. Det är minsann alltid lika jobbigt att rota fram lådan med julgrejor i källaren då den på något märkligt sätt alltid lyckats klättra sig längst ner i högen av kartonger innehållande diverse saker som inte används. Hur kan det vara så? Jo, den används ju bara en gång om året. Det är ändå något speciellt med stämningen runt jul. Som en varm känsla i magen. När man sitter där i soffan med en kopp varmt te, pepparkakor och ljus tända - så mysigt. Då man för stunden lyckas glömma all stress runt julen och allt som måste göras. 
 
Någonting som absolut hör julen till är julkalendern! Vet ni att den första visades 1960? Inte så svårt att ta reda på, jag läste det på Wikipedia... Men betyder inte det att nästa års julkalender är den 55:e kalendern eller räknar jag fel nu? Det är ganska många julkalendrar. Självklart ska jag ge några rekommendationer och det blir en liten 3 i topp lista. Måste säga att förra årets julkalender var helt okej, den med Hedenhösarna. Jag följde den slaviskt. Väntar med spänning tills årets kalender för att se vad den har att bjuda på.
 
Mina tre favoritjulkalendrar är ändå: 
*trumvirvel
3. Mysteriet på Greveholm - 1996 - Spännande berättelse med spöken, skelett och en flygande robot. Whats not to like? Kommer ni ihåg hur rädd man var för skelett-greven? Jag var det i alla fall. När jag såg den förra eller förrförra året så var han inte riktigt så skrämmande som jag mindes honom utan snarare humoristisk. Vad jag vet mångas favoritjulkalender men för mig hamnar den trea.
2. Jul i Kapernaum - 1995 - Åh så härligt juligt mysig den är! Helt fantastisk! Fylld med sång, bakverk, troll och instängda stjärnor. Till och med inledningsmusiken är bra. För er som inte sett den eller glömt bort den - se den! 
1. Sunes Jul - 1991 - The one and only! Så jävla bra att man ligger dubbelvikt i timmar efteråt! Innehåller inga troll, skelett eller spöken men däremot en galen pappa (Rudolf) och en bråkig lillebror (Håkan) samt oändligt många roliga citat. Helt fantastiskt rolig. Jag vågar säga att det är den bästa julkalendern som någonsin gjorts och någonsin kommer göras. Absolut värt att se igenom minst en gång denna jul också. 
 
Det blir mycket julsnack på bloggen och julen har inte ens börjat ännu... Men vad gör man inte för att slippa tänka på tentan? 
Sveriges sexigaste tomte? (Gammal bild)
#1 - Emily

Jag var livrädd för Jul i Kapernaum av någon anledning. Tyckte den var skitläskig men tvingade mig ändå att se den för att det var en häst med. Höstnörd, ja.

Svar: Haha! Men den är lite läskig och väldigt spännande. Mer hästnörd går det nog inte att bli! 😉
Emma

#2 - Lillsyrran

Bojkotta julstressen! Att det ens har blivit ett eget ord det där, julstress. Ett koncept som livsmedelsbutikerna är ivriga att skylta med som för att påminna folk om att det minsann ska vara så (så att man köper av deras halvfabrikat istället för att göra eget mycket billigare), som att du är en dålig julfirare om du inte är julstressad, det hör ju julen till!
Men vet du vad? Det gör det inte alls! Julen är till för att mysa och det är inte fören första advent man får pynta heller :) Vi tappar bort oss själva och självaste julen i all denna stress och med det blir julen förstörd. Så, känn inga krav, ingen stress och njut av årets mysigaste månad

Ps. Roligt att du skrev "äta någon" :P

Svar: Mycket bra skrivet syrran! 😄😘
Haha! "Äta någon" - meningen fick helt plötsligt en helt ny innebörd! 😝
Emma