Emma

En spännande dag väntar!
Oj oj OOOOJ! En så sjukt spännande dag som väntar imorgon! Men innan jag berättar om den tänkte jag uppdatera vad som hänt sedan senast. För er som är ointresserad av att höra om mitt hästiga liv så kan jag bespara er de minuter det tar att läsa bloggen genom att avslöja att det mest har med hästar att göra. 
 
I söndags red jag för första gången på fyra dagar, lång tid om man pratar om mig. Men kanske bra för kroppen att göra annat i bland också. Först red jag Arizona och sedan OP. Båda hade gått två dagars hoppkurs innan så de fick gå lugnt. Dessutom verkade jag ha drabbats av något slags tillfälligt magknip och illamående. Jag trodde det var på grund av stress och medicinerade mot magkatarr några dagar. kan ha varit det men nu tar jag det lugnare. Båda hästarna kändes i alla fall mjuka och lydiga även om min koncentration mest gick åt hur dåligt jag mådde och hur ont det gjorde i magen. 
Arizona 
OP 
 
I måndags red jag först Ufre ute i Håkmark. Vi for ut en sväng mellan åkrarna och joggade. Våfflan fick följa med också. På kvällen fick jag vara med på en teorilektion på ridskolehästen Lea för att visa lite form och några dressyrrörelser. Det var jättekul och gick riktigt bra trots att det var första gången jag red henne. Senare på kvällen var var det dags för hoppning med hoppgruppen. Det blev inte helt förberett så att vi fick lov att hoppa ute. Trots spända och busiga hästar var lektionen väldigt städad och alla skötte sig bra. Guling var väldigt spänd men han är ju alltid snäll och jag känner mig väldigt trygg på honom. Kan säga att jag ändå var väldigt nervös inför och glad att jag överlevde efteråt. 
Ute med Uffe och Våfflan 
 
Fina Lea 
En spänd Guling i mörkret
 
I tisdags red jag Arizona. Vi lyckades vara helt ensamma i stora ridhuset så vi hade gott om utrymme att jobba på. Vi började med övergångar som uppvärmning och gjorde sedan lite förvänd galopp och tempoväxlingar i galopp för att sedan övergå till trav med skänkelvikning och tempoväxlingar. Hon kämdes stadig och lydig och hade fin takt och bjudning. Jag kände att jag börjar hitta tillbaka till en "bättre" sits efter en sits-svacka påföljd av två veckor i nästan bara hoppsadel. Riktigt roligt pass! 
Söta Arizona i hagen 
Att ockupera hovslagarspiltan 
 
På tisdagen hade jag och Våfflan även besök av Rhodesian Ridgebacken Molly igen. Vi tog en promenad i kullaskogen och sov allesammans i min lilla soffa på eftermiddagen. Det var jättemysigt! Hon är hur snäll och fin som helst och trots hennes stora storlek väldigt lätt att ha att göra med. Dock var det ganska trångt i soffan. På tisdagskväll var jag på möte inför student-SM. Jag taggar sönder! Det är nära nu. Men det blir nog mer om det i ett kommande inlägg.
Glada hundar i skogen 
Finns det hjärterum... 
 
Idag började jag med att rida OP i paddocken. Det fick jättebra! Han var lydig och mjuk och han väntade fint för mina hjälper. Jag satt bra även idag och fick en riktigt bra känsla, så roligt! Vi avslutade med en skrittaur i skogen. Han är verkligen världens snällaste häst för ute i skogen höll de på med traktor och när jag skulle rida förbi hade jag ungefär en meter mellan traktordäcket (traktorn var avstängd) och ett träd att rida på. OP gick snällt förbi utan att ens titta på traktorn eller de som höll på där inne. Underbart! På eftermiddagen följde min vän med för andra gången och fick prova rida på Mindy. Han var jätteduktig och vågade till och med trava lite på stora Mindy som skötte sig som den pärla hon är! Jag red sedan också på Mindy. Vi höll till ute i paddocken och hon kändes mjuk och lydig. Vi jobbade lösgörande och plockade inte ihop formen sista biten. Rider på fredag också så då kanske det blir lite mer. Nu blev det övergångar, byten och skänkelvikning och hon kändes riktigt fin! Även nu satt jag bra och kände hur jag inverkade bättre med hjälperna. Kanske var det lite analys och ett tag i hoppsadel som behövdes för att komma tillbaka? Vi avslutade med en skrittur i skogen då min vän fick sitta uppe på medan jag ledde. Mindy är verkligen en stjärna! 
OP i skogen
Andra gången i sadeln, denna gång på duktiga Mindy 
 
Nu kommer vi då till det där roliga som händer. Ikväll sover jag och Våfflan i Nordmaling hos mamma och imorgon åker jag och mamma iväg neråt för att provrida en häst. Så spännande att jag dör! Hur ska jag kunna sova? Jag hoppas och önskar att det går bra och att det känns som att den passar mig. Vore så kul med en egen igen!