Emma

LONDON
Vilken resa! Vi har verkligen fått ut massor av vår vistelse i London. Turistat, sett saker, shoppat, vandrat, ätit gott och bara mått bra.

Tisdag
Antal steg: 18010
Gångdistans: 15,19km
Vi åkte tidigt på tisdagsmorgonen till flygplatsen och landade några timmar senare i London. Det första vi gjorde efter att ha checkat in på hotellet var att gå och äta på Pizza Hut där vi alltid brukade äta när vi besökte staden då jag och Johanna var små. Då fick vi alltid var sin heliumballong som vi gjorde tradition av att släppa i Hyde Park. Denna gång blev det bara lunch, pizzabuffe. Var väldigt gott efter allt flygande. Efter lunchen tog vi en promenad genom Hyde Park där det vid juletid är ett stort nöjesfält med karuseller och marknad. Det kallas Winter Wonderland. Det hela blir som en ljusfestival när det börjat bli mörkt. Genom Hyde Park tog vi oss till Harrods där vi skannade av alla plan och såg Orlando Bloom också (är vi ganska säkra på). Sedan tog vi oss vidare till bokhandeln Foyles och sedan Covent Garden där vi köpte världens godaste te på Whittards. Efter det var vi trötta och tog oss hem förbi en liten butik där vi köpte lite kvällsfika.
Ekorre i Hyde Park
Lite av Winter Wonderland
Harrods
Juliga gator
Te på Whittards

Onsdag
Antal steg: 15845
Gångdistans: 13,59km
På onsdagen började vi med en fantastisk frukost på ett café innan vi tog en promenad uppför Baker street där vi gick förbi Sherlock Holmes museumet och dörren 221B (som han enligt böckerna och sedan filmer och serier bodde bakom) som en omväg till Madame Tussauds. Vi gick igenom Madame Tussauds på förmiddagen. Där fanns både Robert Downey jr som sin Sherlock och även Benedict Cumberbatch som spelar Sherlock i serien med samma namn. Kul tyckte jag. Även några andra godingar hittade vi där till exempel Russell Brand och Sean Connery. De har en kort 4D-film som är animerad med the Avengers vilket är en unik upplevelse. Det innebär att det inte bara är 3D-bild utan även rörelse i sätena, tryck i ryggen, luft som blåser bakom öronen och vatten (väldigt lite) som sprutar på en. De hade även Star Wars utställning med återskapade figurer från de gamla filmerna. Helt fantastisk för ett Star Wars-fan som mig själv. Skönt också att skräcktunneln var avstängd för jag var jätterädd då vi gick där för två år sedan. Efter Madame Tussauds tog vi en lätt lunch i Hyde Park innan vi drog oss till Olympia-stadion där vi senare skulle kolla på världscupsdressyr. Där kunde man gå in på mässan i anslutning till tävlingarna. Där gick vi i timmar och kollade på stövlar (verkar vara årets grej), provade sadlar och shoppade några tröjor och strumpor samt åt jordgubbar doppade i choklad. På mässan kunde man köpa Carl Hesters bok och få den signerad, det gjorde vi självklart. Vilken fantastisk ryttare och hästägare han är! Efter det letade vi oss till en liten indisk restaurang nära tävlingen där vi åt middag innan vi satte oss på våra platser för kvällen. Arrangemanget började med hopptävling ca 120-130cm med militärer som tävlade, sedan var det uppvisning av Jean-Francois Pignon med sina lösa hästar, shettisgalopp och uppvisning av cavaleriet innan dressyren började. Sverige representerades av Tinne som slutade femma i küren efter en fin ritt på Magi (vi tyckte dock att hon kunde landat ännu högre). Klassen vanns denna kväll inte av Charlotte Dujardin, som denna kväll fått låna en annan av Hesters hästar nämligen Uthopia, utan av Carl Hester själv på Nip Tuck. På ärevarvet red dock han och Charlotte brevid varandra. Kvällen blev sen och vi tog en klassik röd dubbeldäckare hem.
Baker Street 221B
Hemma hos Sherlock
Med Benedict Cumberbatch
 Med Russell Brand
 Robin Williams
 Han Solo (Harrison Ford i Star Wars för övrigt min favoritscen)
Jag och Chewbacca på Milenium Falcon

Torsdag
Antal steg: 19224
Gångdistans: 16,14km
På torsdagen tog vi det lugnt, åt frukost på rummet (i sängen) och gick sedan ut på stan och shoppade lite. Sedan tog vi oss till Towern (the Tower of London) där vi gick på upptäcksfärd i Englands historia. Där finns även kronjuvelerna och massor av annat att titta på. Vi blev väldigt trötta och beslutade oss för att äta lunch på Hard Rock Café. De hade dock fullt och lång väntetid så vi hamnade på en nyöppnad italiensk pastarestaurang istället. På vägen hem besökte vi några favoritbutiker längs Oxfordstreet. Sedan tog vi en Afternoon Tea på ett café. Efter all gång och fika var vi trötta och gick och la oss ett tag på hotellrummet, jag somnade, innan vi letade reda på en resturang som serverade en steak med pommes. Nöjda och mätta gick vi hem och somnade gott.
Några inköp
The white tower
Ingången till kronjuvelerna
Utsikten från Towern över Tower Bridge
Afternoon Tea

Fredag
Antal steg: 16507
Gångdistans: 13,15km
På fredagen tog vi det också lugnt. Vi började med att ta oss till Big Ben för att sedan promenera längs the Whitehall till The Horse Guard. Tyvärr var drottningens hästar inte ute då. Vi vandrade vidare (skräckslagna i mitt fall på grund av alla fåglar) genom St James Park upp till Buckingham Palace. Därifrån gick vi sedan äntligen till Hard Rock café. Denna gång var vi i tid och fick bord. Efter lunchen gick vi genom Hyde Park och Winter Wonderland, där vi provade några "skjuta prick" och liknande för att försöka vinna gosedjursminioner men utan lycka, tillbaka till hotellet. På vägen köpte vi också biobiljetter till nya Star Wars-filmen på samma biograf som vi såg Star Wars episod 1 år 1999. Efter några timmar på hotellrummet var det dags för bion. Jag var inte besviken (except you know) och kände mig tillbaka i de gamla, bra filmerna igen. Helt fantastiskt bra gjord tycker jag. Otroligt många scener för oss Star Wars-fans och det märktes att vi var några i salongen. Efter filmen gick vi och la oss.
Big Ben
Buckingham Palace
Piccadilly Circus sett från dubbeldäckare
Mamma ska försöka skjuta till sig en minion till mig
Biosalongen

Lördag
Vi började med en superfrukost på ett café och sedan var det dags att börja dra sig mot flygplatsen för hemfärd. Efter många timmar på flygplats, i kö och på säten samt på flygplan i luften så kom vi hem till slut. Det känns som att vi fick ut det bästa av London och för tillfället är mättade av allt vi sett och upplevt. I alla fall till nästa gång!