Emma

Jag vill ha godis!!
I måndags började jag med detta "inte äta sött och godis" så idag blir det min femte dag. Suget kunde inte vara större! Jag blir trött och grinig. Jag vill ha godis jag vill ha godis jag vill ha godis!Men jag är faktiskt ganska duktig på att stå emot. Igår syndade jag dock lite då jag var på möte hela dagen. På lunchen (som efterrätt) erbjöds det pannkakor med grädde och sylt och till fikat bjöds vi på en gobit. Kunde ju inte låta bli när det serverades. Men till lunchen kompenserade jag i alla fall med att ta sallad istället för potatis eller ris. Hemligheten verkar vara att inte ha något sött och gott hemma (tack för tipset Hanna) och att äta ordentligt av "vanlig" mat så att man inte är hungrig. Igårkväll gjorde jag en god och fräsch sallad med tomat, avokado, lite pasta och halloumiost. Till efterrätt åt jag luft eftersom att jag inte hade något smartigt hemma. Men nog kunde jag gett vad som helst för att få tag på en semla... 

Salladsbasen
Med pastan och halloumin blev det överfullt

Coop gjorde det inte lätt för mig men jag lyckades motstå detta erbjudande (även om det krävdes ton av disciplin): 
Dumma Coop

Mötet igår var trevligt och det gick snabbare än jag hade trott. Extra trevligt då det var på brandstationen så det sprang runt massa snygga brandmän överallt. Jag gör just nu en undersökning för mig själv om jag blir bemött annorlunda för att jag har brunt hår. Vi hade nämligen en diskussion på jobbet om det och tydligen kan hårfärgen spela roll. Hittills har jag inte märkt skillnad. Jag var ju lite skeptisk först mot det bruna men nu tycker jag det ser rätt bra ut. Det är inte grönt men det kan finnas några ljusare nyanser kvar där inte hårfärgen täckt. Det kanske ser mer levande ut då. Är dock inte riktigt van så varje gång jag ser mig i spegeln blir jag först förvånad. 
Det bruna ser helt okej ut
 
Tack vare att mötet slutade i tid igår så hann jag rida fina Mindy före bokningarna. Det var dock tonfallet i ridhuset, är ju inte van vid det. Men det gick ändå bra, tog kandar, red inte så länge och hon var duktig. Åh jag är så sugen på att köpa en egen! Även om jag är väldigt lyckligt lottad som får rida så fina så är det något speciellt med en egen häst. Bara 1,5 år kvar nu då...är lika sugen på egen häst som jag är på godis! Snart ska jag åka och dämpa mitt sug genom att ta en sväng i snön med Uffe. Resten av dagen ägnas åt plugg och kanske lite städning. 
Fina Mindy 
 
Avslutningsvis vill jag prata om kvarg. Jag älskar kvarg! Jag föredrar smaksatt kvarg som är lite sötare än den icke-smaksatta som typ smakar fil, jag gillar inte fil. Men det finns mycket att välja på med olika smaker och olika märken. När jag var i Norge provade jag kvarg där, den var inte alls lika sötad som den svenska och därför inte alls lika god, men troligast nyttigare. Här ska jag ge er lite kvarg-tips med en topplista över mina favoriter. Jag börjar med den bästa:
 
1. Valios laktosfria kvarg - otroligt god, den perfekta kvargen. Fantastisk konsistens och finns i smakerna citron och vanilj. Om du är kvargälskare måste du smaka denna! 
Citron
Vanilj
 
2. Danonino av Danone - egentligen gjord för barn och är därför i väldigt små förpackningar (men man kan ju äta fler på en gång). Finns vanligtvis med smakerna jordgubb, banan och persika men det finns också med andra smaker. 
De vanliga smakerna
Andra smaker
 
3. Kesella - kanske den från början mest kända kvargen och ett tag var kvarg=kvarg. Men tiderna förändras och denna goding får finna sig som 3:a idag. Väldigt krämig konsistens och mycket smak. Finns i många olika smaker (vissa säsongens smaker) men mina favoriter är vanilj, hallon och citron.

Kesella
 
4. Eldorados kvarg - tro det eller ej, men den är väldigt god och har dessutom inte så mycket tillsatta ämnen. Finns i smakerna persika, jordgubb och vanilj. 

Eldorados vaniljkvarg
 
5. ICAs vaniljkvarg - väldigt god smak, kan bero på att det är vanilj i och inte bara smakämnen som liknar vanilj. Brukar dessutom ha ett fördelaktigt pris. Kan dock vara lite väl mycket socker i den men det gör det väl egentligen bara godare... 
ICAs vaniljkvarg

6. Garants vaniljkvarg - smakar precis som ICAs och har dessutom en väldigt liknande förpackning. Skulle inte förvåna mig om de producerades på samma ställe.
Misstänkt likt ICAs vaniljkvarg

7. Lindahls kvarg 500g (stor förpackning) - stort plus för förpackningen som räcker till 2-3 portioner. Dock minus för att vaniljkvargen inte har vanilj i sig utan endast smakämnen. Finns i smakerna vanilj, jordgubb, persika-passion och blåbär (förutom naturell). 
Lindahls stora kvargförpackningar
 
8. Vitalinea PRO av Danone - uppbyggd med bär/sylt/smak-blandning i botten och naturell kvarg ovan. Antingen kan man blanda ihop allt själv eller ta lite av varje på skeden. Nog den nyttigaste men inte lika god som de andra så jag inte föredrar den naturella filsmaken. Finns som jordgubb, blåbär och passion. 
Vitalinea PRO 

9. Lindahls kvarg 150g (liten förpackning) - jag väljer att dela upp Lindahls kvarg i två kategorier då de har valt att göra de små förpackningarna sockerfria och istället tillsätta aspartam. Aspartam är ett kemiskt framställt sötningsmedel och trots att det inte är socker så kan det ändå vara skadligt för kroppen. Kroppen vet ju iaf vad den ska göra med vanligt socker. Själv tål jag inte aspartam då det har en laxerande effekt på mig... Stort minus Lindahl! 
De små finns som hallon, citron-lime och persika-passion
 
9. Arla drickkvarg - Även denna utan socker och istället med aspartam. Nej nej nej säger jag bara! 
Kvarg att dricka?