Emma

Tre dagar i labb-sal
De tre senaste dagarna har jag spenderat på universitetet med att laborera. Vi har gjort läkemedel av olika former. Extempore är helt klart den roligaste kursen på hela programmet! Det är även den kursen som jag sett mest fram emot och nu visar den sig ändå vara över förväntan. Det är en valbar kurs med max 15 deltagare så vi är bara en liten del av klassen som går den. Men den är riktigt rolig och den ger dessutom beredningsbehörighet.
 
I labbsalen lär man sig:
1. Man blir gul av Riboflavin
2. Skål och bägare är inte samma sak
3. Allt löser sig (och om det inte gör det så har du rört om för lite)
 
På dessa dagar har jag gjort fyra orala vätskor, en emulsion, en salva, kapslar, ett pulver, två kutana vätskor, en pasta, suppositorier, en rektalvätska, en kräm, en gel och en suspension. Sammanlagt 16 olika laborationer och lika många olika läkemedel. Min favorit är definitivt kapslarna som var härligt orangea. Det är väldigt roligt men kräver noggrannhet och koncentration så nu ska det bli skönt med två dagars föreläsningar innan vi laborerar igen nästa vecka. Intensiva men roliga och givande dagar.
Oralt pulver (smärtstillande) 
 
 
 
Riboflavinkapslar (vitamin B2) blir till 
 
Pasta med zinkoxid i ullfett och vaselin (eller är det vaniljglass och honung?) 
En kutan vätska 
 
Oral vätska med folsyra 
Suppositorier 
Kräm av o/v-typ (olja i vatten) 
Gel 
Suspension med svavel och salicylsyra
 
#1 - Åse

Ser gott ut! Förutom stolpillerna kanske...

Svar: Är tyvärr inte så gott är jag rädd 😜
Emma