Emma

Två klasser i Timrå.
I lördags var det tävling igen, första efter vilan. Guzzman har känts väldigt fin i veckan. Vi har fokuserat mycket på dressyren med trevliga pass både tisdag och onsdag. Före det hoppning på söndagen och promenad i skogen på måndagen. På torsdagen fick han vila och på fredagen blev det ett lugnt pass eftersom att det spöregnade. Men han är fin i spöregn också. Vi valde att starta två klasser i Timrå och istället skippa att åka till Strömsund (långt att köra) helgen efter. 
 
Först startade vi FEI individuella mästerskapsprogram för Juniorer (MsvB). Ett program jag aldrig ridit tidigare vilket gjorde att jag ville starta och valde att gå ner en klass. Hade egentligen inte tänkt rida fler MsvB men den var dessutom nationell och reds för tre domare. Guzzman var lugn och fin på framridningen och sedan fick vi till ett riktigt mjukt och trevligt program utan missar. Jag var riktigt nöjd. Var nog en av våra bättre ritter just då han var så avslappnad och lydig. Vi fick 60,53% vilket jag inte var nöjd med. Vet inte vad domarna dömde ner på men det tyckte inte att det var lika bra som jag tyckte (jag är dessutom partisk). Jag får ta den fina känslan med mig och står verkligen för att jag tycker att det var en bra ritt och i min värld var den värd mer. Men trots allt var jag bara 0,44% ifrån placering. Roligt program var det också och efter debuten i Intermediaire så kändes det lätt. 
 
Andra klassen vi red var MsvA:1 och det blev en jobbig omladdning efter besvikelsen för procenten i MsvB. Dessutom var den för samma domare så först tänkte jag stryka mig. Men jag ringde min kloka mamma som sa att det ändå är känslan som räknas och att vi borde rida MsvA för rutinen. Hon hade så klart rätt så vi red den. Jag snäppade upp tempo och form aningen men Guzzman kändes också lite trött. Vi fick till ett lika mjukt och lydigt program i denna klass. Jag var väldigt nöjd med ritten. Guzzman var lydig och jag red bra, nog vår bästa ritt hittills i MsvA:1. Vi belönades med 62,14% vilket jag är supernöjd med, dessutom för tre domare. Även om vi redan klarat kvalen så är det alltid kul att bibehålla nivån. Målet för ådet var att klara 60%, helst 62% (skrevs inför denna säsong) men nu har vi klarat 62% två gånger. Fantastiskt bra! Fantastiska Guzzman! 
 
Igår fick Guzzman en välförtjänt vilodag och idag har vi galopperat på ängen. Sedan fick Guzzman nya skor och värkande fötter av världens bästa hovslagare. Till veckan blir det lite hoppning också och sedan laddar vi om inför st Georges i Gävle nästa helg. Det ser vi fram emot! 
Nöjda efter MsvB Foto Nea Svensson
Ökad trav i MsvB Foto Nea Svensson
Inför galoppfattning i MsvA Foto Nea Svensson
Snygg matchning