Emma

Idag är en dag
Idag är en dag att inse sina gränser
Gör inte sig själv tjänster
Genom att göra allt man vill
Och lite mer därtill
Ibland får det ta stopp
För både huvud och kropp
 
Idag är en dag för misstag
För att vara liten och svag
Att för alltid lägga mer
Och aldrig ta tag något mer
Gråta tills tårar tar slut
Skrika tills allt kommit ut
 
Idag är en dag att inte minnas
Den ska aldrig mera finnas
Den glöms bort
Inom kort 
Sedan tar jag nya tag
Imorgon är en ny dag
 
Jag borde ha anat, jag borde ha insett. De kom krypande över mig, sakta, sakta intog de min kropp. Demonerna. Det var så länge sedan nu att jag inte ens kände igen dem. Nu i efterhand faller allt på plats, nu verkar det självklart. Men inte innan, det var ju så länge sedan de besökte mig sist. Så länge sedan min kropp behövde utstå detta utmattande övergrepp. De smyger sig på och gör sig inte till känna förens de tagit kommandot och styr kroppen, tankarna, känslorna, allt. Mina demoner. Jag hade glömt att jag levde med dem förut, att de var en del av mig. Det var så länge sedan och jag har mått så bra sedan jag blev fri dem att jag helt hade glömt bort. Jag vet hur jag ska hålla dem i schakt. Men det räcker med ett litet misstag för att jag ska få ångra det i efterhand. Det har skett nu. Alla signaler fanns där. Helt plötsligt känner jag mig ful. Helt plötsligt undrar jag om jag gått upp i vikt under sommaren för jag känner mig stor. Men det var inte så, allt hade sin förklaring. Helt plötsligt kunde jag bli så förbannat arg att jag skälvde på insidan och inte i överhuvudtaget kunde kontrollera mig själv och mina tankar. Demonerna hade tagit över och de drev mig in i något som jag hade glömt hur det var. Det var så länge sedan jag kände sån vrede att jag nästan gick sönder inombords, att jag verkligen hatade utan att veta varför. Att jag ville gråta men något höll det tillbaka och tvingade mig in i mer aggression. Sedan bryter jag ihop, spricker, går sönder. Då kommer ångesten. Demonerna tynar bort, lämnar mig och kvar blir jag, nedbruten, utnyttjad, tömd. Ångesten dunkar. Det är vad som återstår. Svaghet och ångest. En spillra av mitt forna jag. Överkänslig och i behov av ett ordentligt sammanbrott. Att få gråta. Utmattad och trött. Det börjar blöda och magen spänns ut så mycket att det känns som att den ska spricka. Jag vill helst lägga mig i sängen och dra täcket över huvudet. Ingenting är roligt längre. Ingenting är värt någonting. Jag är tömd, som en trasig plastpåse, ett sönderslaget glas. 
 
Mina demoner är hormoner. Detta genomgår jag varje gång jag får mens... Men jag har hittat min hjälp att hålla balansen i kroppen och jag mår så fantastiskt bra av det. I veckan har jag slarvat. Vad som tar lång tid att bygga upp kan raseras direkt. Men jag är inte slut, jag måste bara återladda mig. Sedan kommer jag tillbaka med min fulla positiva styrka och all min energi. För mitt liv är för fantastiskt för att bli förstört av demoner. Det tar för mycket energi att utsättas för detta en gång i månaden i en evighetsspiral. Jag vill leva och må bra!