Emma

Dressyrhelg
Helgen blev inte som tänkt! Planen var att åka upp till Umeå och hänga med ett gäng underbara personer, men kroppen sa stopp och jag hade svårt att få ihop det... Istället stannade jag hemma och "vilade" (jag har faktiskt sovit väldigt mycket). Det har varit en fantastisk fin helg i Sundsvall, solen har skinit och temperaturen gick upp till 10 grader! 
 
Jag började lördagen på Näset där jag och Guzzman red dressyrträning för bästa Åsa. Det var alldeles för länge sedan sist då jag ofta har jobbat de dagarna hon kommer. Men nu äntligen! Guzzman var också glad över att få träna. Han kändes lite som på senaste tävlingen - överlycklig. Han var verkligen superladdad och gjorde glatt alla övningar med positiv energi. En fantastisk känsla. Vi började med galoppen, samlade och sedan gjorde vi serierna. Vi började med vart 4:e och guzzman var med på noterna. Sedan gjorde vi tre byten i vartannat, vilket vi aldrig gjort tillsammans förut. Eftersom att han var så känslig på hjälperna så provade vi byten i varje också. Två stycken, fram och tillbaka, ett-två. På tredje försöket funkade det! Vilken häftig känsla, det finns så otroligt mycket i min häst, jag måste bara ta fram det. Sedan passade vi på att trampa lite. Förut har vi tagit det från trav och samlat ner till mindre steg men denna gång kunde vi ta det från skritt och det blev riktigt bra. Som början till piaff. Vi tog galopp igen och jobbade med arbetspiruetterna. Där har vi legat på latsidan i vinter så vi har inte kommit så mycket längre än där vi var före. Men Guzzman kämpade på, som alltid, och det ligger väldigt mycket i att jag måste be om mer - för han kan mer. Han kan hur mycket som helst bara man ber honom. Och han VILL mer, han älskar att jobba. Avslutningsvis gjorde vi några öppnorna på långsidan och slutor på diagonal, en i varje varv var allt som behövdes. Jag behövde i princip bara tänka "öppna" och dra fram innerskänkeln lite så flöt han iväg. I slutna samma jag behövde bara styra honom med höften och dra tillbaka ytterskänkeln så trampade han iväg. Ett helt fantastiskt bra träningspass. Åsa lyfter oss verkligen och får oss att klara saker som jag trodde att vi inte kunde. 
 
 
Efter en trevlig lunch på stan och en härlig promenad i solen åkte jag ut till Stall Frieser. Först red jag Hayco. Han hade vilat i några dagar men kändes ändå väldigt samarbetsvillig och lydig. Vi gjorde övergångar skritt-trav och trav-galopp. Sedan gjorde vi förvänd galopp i båda varv, han är stadig och håller fin takt. Sedan gjorde vi en övning med skänkelvikning i trav från meddelinjen, galoppfattning på spåret, avbrott till trav i hörnet och sedan skänkelvikning igen. Han var väldigt fin och efter den övningen avrundade vi. Jag red även stoet Indy. Hon har haft föl i sommar och är aningen ur kondition men hon har superfina kvaliteter. Hon orkar inte så länge och blir svettig direkt. Vi började, efter lite uppvärmning, med övergångar skritt-trav och efter en lång skrittpaus tog vi galopp i båda varv. Inga långa sträckor men hon behöver komma igång. Hon var lite hispig och kunde inte stå stilla när jag skulle ta på reflexer eller sitta upp. Hon fick gå bredvid mig och sedan stanna när jag stannade tills det var okej att stå stilla ett tag. I ridningen är hon lite överilad och väldigt framåt men ändå lydig i förhållningar och avsaktningar. Härlig energi! 
Haycos frieserfläta
Indus fantastiska man
Indys frieserfläta
 
Söndagen började också på Näset med morgonjour och utsläpp av hästarna. Jag passade på att putsa grejerna och fixa i skåpet. Sedan tog jag och Guzzman en härlig tur i solen nere på sjöbanan. Lite jogging i "fri form" på halvlång tygel passade bra efter dressyrpasset dagen före. Guzzman var glad. Vi avslutade med en skrittur längs vägen. Guzzman fick stå naken i hagen ett tag och låta solstrålarna värma pälsen. En härlig dag! 
Utsikten från sjöbanan
 
Efter att jag har lunchat hästarna på Näset så åkte jag till Stall Frieser för att rida båda hästarna för andra dagen. Hayco fick gå först. Han kändes superfin efter gårdagens övningar. Vi gjorde förvänd galopp på serpentin med fint flyt, stadig form och bra takt. Sedan gjorde vi skolorna längs långsidorna. Öppna halva långsidan, rakriktning och framåt några steg och sedan sluta andra halvan. Han tog det väldigt bra. Fint tramp med bakbenen. Vi avslutade med några enkla byten. De funkar riktigt bra i ena varvet och blir bättre i andra också. Väldigt nöjd med vårdat pass, han känns stark, bärig och väldigt lydig. Indy kändes också riktigt bra, bättre än föregående dag. Vi gjorde några övergångar skritt-trav och sedan trav-galopp. Hon, som haft lite jobbigt med galoppen, var idag helt med på galoppfattningarna. Hon verkade tycka att det var kul. Hon var riktigt duktig! 
Fina Indy