Emma

I drömmarna
I drömmarna besöker du mig. Då är du frisk och pigg och jag förstår aldrig varför du behövde lämna mig. I drömmarna är allt som vanligt igen, du och jag och livet framför oss. Kanske är saknaden så stor och det är enda sättet jag kan träffa dig. Kanske saknar du mig också och kommer för att hälsa på. Kanske är det sista steget innan jag kan släppa dig fri och bara minnas dig med glädje. Men alltid när jag börjar vakna så minns jag vad som hände den där kvällen... 
 
I natt var jag vid öppningen till en stor gräshage. Du kom springandes genom gräset mot mig. Livlig, glad och frisk. Du hälsade på mig genom grinden och ville att jag skulle komma in och följa med dig. Men jag kunde inte. Du la mulen i mina händer så att jag kunde lägga kinden mot din panna. En puss på den där fantastiskt mjuka mulen och sedan sprang du för mig ett tag. Du var så vacker och lycklig där du sprang runt. Jag mindes inte varför du lämnat mig. Varför behövde du lämna mig när du var så pigg och fräsch...? Men minnena återvände och jag väcktes upp till verkligheten. Först när jag vaknat så insåg jag att det måste ha varit öppningen till trapalandas evigt gröna ängar och att du kom för att besöka mig och visa mig att du mådde bra. Min älskade Guzzman, jag saknar dig också!