Emma

Stilbedömning i hoppning?
Känner att jag hastigt och lustigt måste kasta mig in i debatten om stilbedömning inom hoppning eftersom det bara tar mer och mer plats på min Facebook-sida med diverse bloggar och delningar så är det omöjligt att inte ryckas med! 

Personligen tycker jag att stilbedömning bör vara en del av bedömningen i alla "lätta" klasser i hoppning. Alltså upp till och med 110cm (rätta mig om jag har fel) och LA då för ponny. Jag tror det skulle gynna många. Ryttarna skulle bli bättre på att rida, utvecklas och därmed ha större möjlighet att komma uppåt i klasserna. Det skulle bli mer eftertraktat att träna både dressyr och hoppning vilket gynnar tränarna och hästarna skulle bli bättre ridna vilket resulterar i välmående och hållbara hästar. 

Framför allt skulle inte "Vilda Lotta" med "Galna Pricken" flänga runt banan med hjälmen på sned, en stigbygel hängandes och ta struds där de andra tar tre galoppsprång och ändå vinna. Jag tycker man ser allt för många okunniga ryttare som flänger runt, flaxar, sparkar och drar och ändå får de med sig rosett hem. Ärligt talat så vänder jag ofta och går om jag kollar på en 1m hoppning eftersom att det är så mycket slarv. 

Om man införde stilbedömning som en del i all hopptävlande på lätt nivå så skulle troligast även skadorna på både hästar och ryttare minska. Antagligen även användningen av spöet, vilket är bra. Sen när man kommer till 120 eller Msv-klass och högre så har man troligast så bra ridning att man kan börja tävla om fel och tid, självklart ska det, enligt mig, vara kval dit. 

Vad som också skulle vara bra med detta är att det inte räcker med att köpa en dyr och välutbildad häst eller ponny, du måste faktiskt kunna rida också! Jag skulle tro att anledningen till varför debatten startat är för att det är någon unge som inte är "stilryttare" som inte fått rosett och att någon gapig ponnymamma som inte kan hästar inte för allt i världen kan förstå detta. 

Bra ridning håller i längden både för hästar och ryttare och därför bör alla sträva efter att bli så bra som möjligt och sen ännu bättre!

Jag och Conny-Ponny 2006