Emma

Hästarna intar Göteborg
Jag fick lyckan att få möjlighet att åka ner till Göteborg och uppleva några dagar av EM i ridsport som arrangerades där. Och vilka dagar sedan! Vilken stämning, vilken hästfest. 
 
Jag anlände, efter nästan 9h resande med buss och tåg, på fredagsmorgonen lagom för att hinna svänga förbi "Heden" (där all shopping fanns) innan vi tog oss till Ullevi där tävlingarna hölls. På heden fanns det mycket kul. Shopppingmarknaden som jag ändå var lite besviken på, det var inte så mycket som jag hade förväntat mig. Kanske lika bra då jag ändå inte skulle ha råd. Det som jag hade laddad mest inför var att prova de mekaniska hästarna för att prova på. Det fanns en dressyrhäst som kunde känna hjälperna och till och med kunde galoppombyten. Den var väldigt bekväm och man kände sig som hemma. Det fanns en montéhäst där man fick prova monté som alltså är som trav fast utan vagn och med ryttaren på ryggen istället. Det viktiga var att hålla stöd i munnen. Jag misslyckades verkligen då jag vill lätta av handen hela tiden så den galopperande väldigt mycket för mig. På samma sätt fick man prova att vara jockey på en galopphäst. Det gick över förväntan måste jag säga. Jockeysitsen är väldigt långt ifrån dressyr. Slutligen fanns det en häst som hette Rock on Ruby där man fick utmana balansen då själva hästen var byggd som en vippbräda. Om man inte satt i balans så vippade hästen framåt eller bakåt. Det gick över förväntan tycker jag och jag hittade ganska snabbt balansen. Vi fick också sitta på en slags sensorfilt som kände av hur jämt vi sitter och hur vi sitter. Jag satt väldigt jämt på båda sidorna, tror det var 50,3 på ena och 49,7 på andra. Lite trång i höftböjen men det visste jag om. Jag trodde också att det skulle vara ojämnare än så. Positivt överraskad. Shoppingen för mig blev väldigt blygsam, ett nytt snyggt pannband med guldstenar och tre par ridsockar. Jag har ändå allt jag behöver. 
Dressyrhästen 
Montéhästen 
Galopphästen
Balanshästen Rock on Ruby 
 
Dressyren gick både fredagen och lördagen och det var individuella omgångar, andra omgången och finalen i EM. Tidigare i veckan delades lag-medaljerna ut och då tog det starka svenska laget brons. Fantastiskt bra. De andra omgångarna bjöd på väldigt fina hästar och fantastiskt fin ridning. Både Hester och Werth är ju outstanding ridmässigt. Så mjuka i kontakten och så rutinerat korrekt utförda ritter. Verkligen förebilder! De har dock inte finast hästar enligt mig men de visar upp dem så bra att de ändå inte finns mycket att anmärka på. Det fanns också några yngre ryttare i startfältet som verkligen fick visa upp sig. Svenska Nilshagen bjöd på fantastiska ritter med Dante som verkligen visade fin kvalitet. Hon var bästa svensk i ett annars väldigt rutinerat lag med både Tinne och Patrik som båda gjorde fina ritter. Även Tyskland hade en ung ryttare, Rothenberger endast 22-23 år, som gjorde fantastiska resultat och tog individuellt silver i finalen. Hästen Cosmo tyckte jag var den finaste i hela startfältet. Det fanns också en österrikisk häst som jag tyckte var riktigt fin. Alla omgångar vanns av Werth tätt följd av Rothenberger i finalküren där han tyvärr fick en miss i 1orna (som troligast kostade honom segern). Trevligt att få se Hester på fjärde plats och svenska Nilshagen på femte plats. Inspirerande. 
Jag och mamma laddar inför dressyrfinal på ett soligt Ullevi 
 
På fredagen reds tredje omgången i hoppningen och lag-medaljerna skulle delas ut. Endast en ryttare hade 0 fel - Sveriges fantastiske Peder. Svenska laget ledde och hade guldläge inför omgången. Första svensken var von Eckermann som med sin fina Mary Lou nollade med en fin ritt. Tyvärr fick Baryard problem och hästen började sprattla över hindren. Malin valde klokt att avbryta - någonting var inte som det skulle. Det bidrog till en oerhörd spänning då guldläget plötsligt blev väldigt hotat. Italienarna red väldigt bra och två hästar i deras lag var fantastiskt fina. Sist ut i omgången var Peder. Med viss press på sig att han måste nolla för att Sverige skulle ha chans till medalj. Jag tvekade inte en sekund, självklart skulle han och otrolige All In "Allan" nolla, de ser ut att vara i fantastisk form. Efter fjorton språng där hela läktaren höll andan varje gång ekipaget lättade från marken så brast läktaren ut i jubel. Självklart nollade de! Sverige fick ett EM-lagsilver. Idag, söndag avgörs det individuella EMet och fortfarande är det bara en ryttare som har 0 fel, våran bästa Peder. 
Bäst i världen: Peder och Allan 
 
Körningen var också en upplevelse. Framförallt maratonen. Den startade på Heden (där också dressyren gick i fredags och precision går idag) och gick sedan genom stan till Slottsskogen där hindren fanns. Fantastiskt att se alla dessa hästkrafter sammarbeta och lyssna på sin kusk. Jag reflekterade över att jag troligast skulle ha svårt att köra dessa banor med en häst förspänd, de som tävlar har fyra hästar! Det är drygt 2 ton framför vagnen. Och de lyssnar och vill så mycket. Verkligen fantastiskt att se. Det tyckte nog fler än vi för det var otroligt mycket folk som samlats i Slottsskogen. Bra att hästsporten får visa hur stora och populära de faktiskt är och dessutom gör vi det på ett så fint sätt. Vid fotbolls- och hockeyarrangemang på Ullevi tror jag knappast att det är så städat som på hästtävling. Vi applåderar för fin ridning, för fina hästar inte bara för nationalitet eller lag. Kvinnor och män, alla på samma villkor. Vi har en sån respekt för vår sport och för de som utövar den. Vi är inga huliganer, vi slåss och skriker inte. Vi bara njuter! 
 
I skrivande stund så sitter jag på (det försenade) tåget på väg hem och om jag ska sammanfatta och lyfta fram det bästa under mina två dagar i Göteborg så var det då Peder och Allan hoppade. Jag önskar honom all lycka till idag i finalen.