Emma

En lång dag, en lång fredag - långfredag?
Jag började inte heller denna dag pigg som en lärka (vad är det med mig?) istället trött som en... jag vet inte vad? En fladdermus på dagen (för de är väl vakna på natten? Fast dåligt exempel för de känns inte som så trötta)? En säl kanske, de ser alltid ut att ligga och vila sig. Vilka djur är trötta? Fan, det hör ändå inte hit! Jag hade grova problem att somna igår. Än en gång fann jag klockan visa efter midnatt utan att jag fått en blund eller ens tillstymmelse till sömnighet. Somnade till slut i en mycket underlig men tydligen behaglig ställning där jag la mig med kudden mitt på "långsidan" (mot väggen) av sängen, på täcket, med fötterna snett ut mot hörnet där kuddkortsida möter den andra långsidan. Jag behövde ha benen i vinkel, jag är ju inte kortare än en halv säng, och över mig drog jag överkastet. Vaknade nån gång på morgonen av att ena armen somnat och att jag frös. Då passade det sig att lägga sig normalt och somna om. Som sagt, att kliva upp var väldigt trögt. Men jag skulle ju skriva omtenta i farmakologen idag så det var bara att komma på benen. Före tentan var jag en zombie, satt och gäspade vid min tilldelade skrivbänken i tentasalen. När väl tentorna delades ut fick jag faktiskt lite fart på hjärnan. Måste säga att tentan gick rätt bra. Den kunde gått bättre men jag var mycket mer förberedd denna gång och jag tror till och med att jag har klarat den. Om jag bara hade vågat tro så hade jag i alla fall trott det. Nu vågar jag ingenting förens jag har sett resultatet. Det skulle dock göra livet väldigt mycket lättare om jag kunde klara den. Hoppas hoppas! Jag försökte tänka mig att jag var Sherlock Holmes och hade ett "mindpalace" med all fakta jag behövde. Vet inte riktigt om det funkade... Gjorde ett intelligenstest igår (mensas) och hade över 126 (endast 4% av befolkningen har så högt) så om jag inte klarar den så är det något annat det är fel på. Minnet? 
Resultatet i mitt intelligenstest 
 
Efter tentan borde jag kanske sovit lite med istället gjorde jag "ingenting" tills jag och syrran åkte till stallet där vi tillsammans red. Jag red Mindy och hon fick låna Arizona. Vi började med 30 min i skogen och därefter red vi i lilla. Mindy kändes fin och vi jobbade med bakbensaktiviteten och gjorde några rörelser. Johanna och Rizzen verkade ha kul med byten. När vi var klara med hästarna så hann jag åka hem och ta en dusch, inget sovande nu heller, och fixa iordning mig lite för att åka hem till syrran och bjudas på hemmagjord pizza. Efter middagen gick vi ett gäng och såg Christopher Nolans "Interstellar". Inte riktigt vad jag hade väntat mig. Tyckte den var lite seg och sedan spårade det ur totalt på slutet, som att allt blev för stort och obegripligt. Rymden är ju inte min grej riktigt och speciellt inte i sådan tappning. Det passar mig bättre med Star Wars (ni har väl inte missat nya teasern?) eller Guardians of the Galaxy om det ska vara rymd. Som vanligt när det är Nolan så är det en upplevelse, en resa och en tvist på slutet. Helt klart sevärd men inte hans bästa. Låt mig bara tillägga att jag i vanliga fall tycker mycket illa om Matt Damon och nu är ordet "hat" inte tillräckligt för vad jag känner. Ville verkligen skalla honom genom bioduken så han inte fick vara med i filmen mer! 
Redo för bio
 
Fick ett par mjukisbyxor av syrran och hennes sambo för att jag tog hand om hunden när de var i London. Supermysiga! De har små pingviner på sig. Jättebra för mig som är så frusen av mig, kommer nog bli mitt bästa "hemma och mysa"-plagg. De är kanske mer som tajts egentligen för mjukisbyxor för de sitter tajt. En tanke slog mig, precis nu när inspirationen flödar och tankarna går till vad jag varit med om. Jag kom på att jag som barn ofta var ute och gick i skogen. I skogen gick jag på stigar där ingen annan gick (inte så många i alla fall, någon annan måste det ju vara annars hade det väl inte varit stigar där), där kunde jag filosofera och fantisera för mig själv. Dit kunde jag fly verkligheten, till en låtsasvärld. Undrar om jag ville fly verkligheten eller om jag bara var tvungen att gå ut och rasta hundarna? Hundarna var alltid med mig på mina äventyr där jag gick runt i skogen. Det var en oskyldigt härlig tid. 
 
Mina nya mysiga pingvintajts
 
Än en gång har tiden passerat midnatt och jag är vaken. Av någon anledning tror jag dock inte det blir så svårt att somna just ikväll (och ja, jag gillar att prata inom parentes). Nu ska jag ladda inför två dagarna jobbhelg på världens bästa bokhandel. Ill see you there!