Emma

Detta har hänt
Vid 9-tiden på måndagsmorgonen skoddes Guzzman. Det var inga konstigheter där och allt gick som vanligt bra. Skönt att få på broddar tyckte jag även om det inte kommit snö ännu. Direkt efter skoningen longerade jag honom i paddocken. Han var jätteladdad och sprang först som en tok innan han lugnade sig. Väl sansad såg han riktigt fin och fräsch ut i steget. När han var färdigmotionerad gick vi in, spolade av benen då de var sandiga och Guzzman fick lite mat. Sedan skulle vi gå ut i hagen men då var han jättehalt på ena frambenet. Jag kopplade direkt ihop det med skoningen men spekulerade också i om han slagit på sig eller sträckt sig då han sprang runt. Min snälla hovslagare kollade på honom men hittade inget som skulle tyda på ett sömstick efter skoningen. Guzzman fick haltande gå ut och äta sin lunch i hagen och ungefär tre timmar senare tog jag in honom. Han var då rejält halt på båda frambenen och verkade helst inte vilja ställa sig på dem alls. Jag visade honom för hovslagaren som då drog av båda franskorna och tillkallade en kunnig hovslagarkollega. Vid det laget han kom var Guzzman halt på ett bakben också så då ringde jag veterinären. När veterinären kom stapplade Guzzman på alla fyra ben och hade oerhörda smärtor. Efter undersökning konstaterades fång och han fick intravenös smärtstillande direkt. Han blev ordinerad strikt boxvila, alltså inte ens lämna boxen, och smärtstillande i en vecka. Veterinären kommer tillbaka och kollar på honom på måndag kommande vecka. Innan jag ställde in honom rycktes bakskorna av också. Allt som allt har det tagit ca 4-5 timmar från första symtom till behandling.
 
Fång är en sjukdom som ofta kommer av en foderreaktion då de fått i sig dåligt foder, för mycket socker eller protein, är kraftigt överviktiga eller vid hastiga foderbyten. Guzzman är verkligen inte tjock snarare tvärt om då han fortfarande är tunn efter tappet då han var dålig i magen av ensilage för några månader sedan. Han fick då en övervänjning till torrhö och har mått jättebra sedan dess. Utöver torrhö äter han lite lusern, typ 1/2-1/3 skopa bara för hullets skull. Han äter alltså inte alls speciellt socker- eller proteinrik mat. Jag måste därför anta att han har fått i sig någonting dåligt även om det i väldigt få fall faktiskt förekommer att man kan få en så kallad belastningsfång av skoning. Vid fång blir det en inflammation i hästens hovar vilket orsakar smärtan. Om man inte behandlar det i tid kan följderna bli att hovbenet sänks eller roteras. Det blir vid fång en ökad puls genom hoven samt värme och även benen får ökad genomblödning. 
 
Guzzman har svarat riktigt bra på behandlingen och redan dagen efter (igår) kändes ben och hovar svalare än vid anfallet. Ikväll kändes de helt svala, jag vågar till och med skriva kalla, både ben och hovar. Han är pigg och glad och rör sig mycket i boxen. Dessutom verkar det klia mycket i hans päls (kanske inte så konstigt) så han gör de mest akrobatiska övningarna på tre ben för att komma åt vissa kli-ställen. Med andra ord verkar han inte ha ont och dessutom vara allmänt rastlös. Hoppas att det håller i sig och att allt går åt rätt håll. På måndag får vi se vad veterinären säger. 
Guzzman visar sina akrobatiska färdigheter