Emma

Det närmar sig!
Det är nära nu, Intermediaire-debuten för mig och Guzzman! På lördag strax efter 12 blir det, i Bollnäs. Fortfarande är det mycket som kan gå fel fram tills dess men ju närmare vi kommer desto mindre som kan gå fel. Självklart är jag medveten om att vi inte har så mycket att hämta i Intermediaire och vårt mål är att klara 55%. Men nästa chans för min del är nästa år och tills dess kan jag inte tillåta mig att vänta nu när vi är kvalade och allt. Vem vet vad som hinner hända under den tiden. Det är ungefär 2 veckor sedan jag anmälde oss och 1,5 vecka sedan vi första gången gjorde rörelserna från programmet. Men vi har jobbat på flitigt med dem. Dock kan jag inte sitta och nöta, jag behöver väldigt omväxlande ridning och det tror jag är bra för hästarna också. Men de gångerna vi har ridit dressyr så har vi ridit igenom rörelserna, framförallt i galopprogrammet. Det började med Åsa-träning förra tisdagen då vi red igenom rörelserna. Jag var positivt överraskad över hur bra det gick och vad mycket Guzzman kan om man bara ber honom. Han är verkligen stark just nu och har nog aldrig känts så fin. Han orkar hur mycket som helst känns det som och jag ber honom bara om en 10-del av hans kapacitet. Dagen efter red vi också dressyr för att fortsätta befästa det vi lärt oss. Det blev inte riktigt lika bra men vi gjorde helpiruetterna och saxen några gånger för att känna in. Guzzman verkar tycka att helpiruetterna är jätteroligt, han har verkligen förstått grejen. Dagen efter det red vi ut en sväng i skogen. Vi tog oss förbi gräsklippare, grävskopor, tält, får och slutligen en vänlig gubbe med gångstavar och hund. Kanske vardagsmat för vissa hästar, inte för min ängsliga och flyttbenägna Guzzman. Men han skötte sig väldigt bra. Det blev mest skritt men en sväng i trav och galopp också. Han kändes lycklig. Senare samma dag hade vi hovslagaren på besök och Guzzman fick nya (gamla) skor. På fredagen fick han vila och på lördagen hoppade vi studs och småhinder på hoppbanan. På söndagen red vi dressyr igen och Guzzman kändes jättefin. Vi gjorde halvpiruetter (jättebra), helpiruetter (bra), serier i vart tredje (jämn och fin) och vartannat (lite hastigt men rätt antal språng) samt saxen med galoppsluta (helt okej). Avslutningsvis la vi några öppnor på meddelinjen med sluta på diagonal och hela passet avslutades, liksom Intermediaire-programmet, med en härlig travökning. På måndagen blev det också dressyr men ett lättare pass med övergångar och några enstaka byten. På tisdagen red vi ut på ängen och passade på att hoppa några små terränghinder för skojs skull. Igår fick han vila igen och idag red vi träning för Åsa där vi för första gången red igenom programmet. Vi började med travdelen där vi hittade linjerna och flytet ganska bra trots knepig väg. Sedan tog vi början av galoppen med saxen och treorna som också funkade bra. Sedan jobbade vi med samlingen och piruettgaloppen innan vi gjorde en helvändning åt varje håll. Det gick super! Eft det blev det en lite skrittpaus och sedan red vi programmet. Det är svårt - linjerna är knepiga och det händer saker hela tiden. Men det gick bra. Så bra det kan gå i dagsläget. I vinter ska vi jobba med att befästa rörelserna men idag så blev det det bästa vi kunde göra utifrån förutsättningarna. Fin travdel med bra flyt i skolorna och väldigt fina travökningar. Vi har jobbat med dem då han ibland drar in näsan och då blir han skumpig och får lätt taktmissar. Därför vill jag ha upp fronten och nu ökar han fantastiskt bra. I skritten var han lite spänd men den var okej. Han tycker det är så roligt att springa program så då blir han laddad och skritten blir lite svår att hålla. Sedan kom vi till galoppen. Saxen var helt okej, jag har lite svårt med tajmingen bara men han försöker sitt bästa. Sedan en superfin galoppökning med samling före bokstaven och fint byte. I första serien, vart tredje, blev det kommunikationsmiss så det blev fel antal mella de två första bytena och på slutet rann han iväg lite för mig (jag släppte iväg honom). Sedan piruetterna med tillhörande byten, så bra de kan vara. Han är verkligen duktig! Sedan sju byten i vartannat vilket han klarade som en dans men även här släppte jag iväg honom på slutet så han rann iväg. Avslutningsvis gjorde han ytterligare en superfin travökning och jag måste säga att jag är väldigt nöjd med vår prestation. Vi fick fantastiskt bra hjälp och tips men också peppning av Åsa. Det ska bli roligt på lördag att få visa upp honom. Imorgon ska vi jogga lite i alla gångarter, avslappnat (förhoppningsvis) och lugnt. Efter lördag blir det sedan 2-3 ridfritt/ryttarfritt för Guzzman. Men jag ställer nog inte av honom helt utan han får gå på promenad och longeras någon gång ibland blandat med vilodagarna. Tänk vart vi har tagit varandra, jag och Guzzman. För två år sedan hade vi inte ens debuterat på tävlingsbanorna och nu ska vi starta Intermediaire 1. Denna fantastiska häst! Vad jag älskar honom!