Emma

Det är Gyllene Tider!
Det är precis vad det är! Det är Gyllene Tider som spelas just nu. I mitt hem, i min bil och i mina hörlurar på väg till och från jobb, möte eller vad jag nu kan tänkas gå till. Underbara, härliga Gyllene Tider! Jag tillåter mig att bli som ung igen, som på den tiden då jag blev förälskad i Gyllene Tider. Jag börjar minnas en tid, då jag var nyfiken  och bekymmerslös. Då jag blev förälskad. Förälskad i vad? De fantastiska texterna (läs klart inlägget innan ni invänder) som i vissa fall beskriver livet och kärlek på ett enkelt och härligt sätt och i andra fall beskriver saknad på ett sätt som ger känslan av att inte vara ensam? Det var ett bra sätt för mig att rensa tankarna när jag var liten genom att stänga in mig på mitt rum och slå igång en Gyllene Tider-skiva på stereon (ja, det funkade så på den tiden). Gyllene Tider funkade till allt: ensamhet, sorg, glädje, förvirring, förälskelse eller bara för att kunna somna. Förälskelse i rösten? Per Gessles röst. Inte den rösten som tar högsta tonerna men den har något speciellt. Den är lockande, charmig och romantisk och den gjorde mig förälskad. Förälskad i sättet han sjöng vissa ord. Förälskad i tonlägen, känsla och inlevelse. Jag vågar nog säga att Per Gessle var min första kärlek och att jag var förälskad i honom innan jag ens visste hur han såg ut. Förälskad bara i hans röst! Jag vet att han har gjort mycket "mindre bra" på modernare tid men just då, i Gyllene Tider, på början av 80-talet, som 20-åring, då var han fantastisk! 
 
Nu låter jag mig förälskas igen - i låtarna, i texterna, i rösten och i minnena om en bekymmerslös tid! 
 
Ville bara hålla om dig 
Och vara alldeles intill
Ville bara känna känslan 
Av att finnas till
(Ljudet av ett hjärta, Moderna Tider 1981)
 
Hon var ingens och alla var hennes
Hon kunde ta vem hon ville ha
Jag kunde gått genom eld för att vara nära
Hon visste säkert inte ens vem jag var 
(Honung och guld, Puls 1982)
 
Det hjärta som brinner
Det flammar och gnistrar och slår
De tårar som rinner 
Gör fåror och spår
(Det hjärta som brinner, Moderna Tider 1981) 
 
Ge mig din hunger, ge mig din hand
Ge mig allt du vill och allt du kan
Läppar mot läppar, två hjärtan i brand
Som ger sommartider till varann
(Sommartider, Puls 1982)
 
När alla vänner är som ljus
När varje sekund känns som en minut
Och när man inte hittar ut
När alla vänner är som ljus
 
När alla vänner är som ljus
Ljus som brinner ut
När varje veke bör en knut
När alla vänner är som ljus
(När alla vännerna gått hem, Moderna Tider 1981)
 
Så långt som det är
Är så långt som det går
Det blir till ett sår 
Av timmar och år
(Vandrar i ett sommar regn, Puls 1982) 
 
Vem tycker om dig
Lilla vän
När du är uppe och flyger 
Och inte kan landa
När du ligger på gatan
I morgonens regn
Ensam mitt bland tusentals andra
 
Är det som du då känner
Hennes läppar som bränner
Eller bara en kullersten 
Mot din kind? 
(Vem tycker om dej?, Moderna Tider 1981)
 
Jag minns hur jag grät när jag mötte Micke "Syd" Andersson (trummis) och jag minns hur jag grät när jag såg dem live i Skellefteå 2004... De var verkligen en stor del av min uppväxt, en stor och viktig del.