Emma

Vitlök
 Jag gillar inte lök. Lök är en av de få saker som jag faktiskt försöker undvika att äta då jag inte tycker om det. Det gäller all lök: gullök, rödlök, gräslök, syltlök och schatlottenlök. Alla förutom vitlök. Jag fullkomligt älskar vitlök! jag kan äta vilken maträtt som helst om man tillsätter vitlök, oliver och fetaost. Eller så kan jag leva på bara vitlök, oliver och fetaost. Jag brukar dock försöka undvika att äta vitlök just för andedräkten de kan ge. Men nu råkar det vara så att jag är sjuk. Dunderförkyld! Nu praktiskt taget äter jag bara vitlök, hela tiden. Den enda godkända indikationen som vitlök har som naturläkemedel är just att lindra symtom vid förkylning. Det finns dock många studier som visar på att vitlök har effekter som sänker både blodtrycket och kolesterolvärdet. Vitlök är alltså some good shit! För att ge effekt bör man äta 1-2 klyftor, alltså lite mer än vad som oftast ingår i mat då vitlök används som krydda. Jag trycker dock för tillfället i mig 10-12 klyftor om dagen. Vitlöks enda bieffekt är just lukten den ger andedräkten och det går inte att överkonsumera (så länge magen tål det). Tyvärr verkar inte all vitlök räcka i mitt fall för att lindra min förkylning så jag har fått lov att gå in på lite tyngre grejer som paracetamol (alvedon) och xylometazolin (otrivin). Nu hoppas jag bli frisk riktigt fort då jag ska tävla i helgen. Länge sedan jag var såhär sjuk! Åldern tar väl ut sin rätt antar jag, brukar ju överleva det mesta och köra på ändå. Men nu har jag ingen ork, känner mig döende och tycker synd om mig själv. Kanske har jag blivit en man, en man med förkylning?