Emma

Helgen och första halvan av säsongens tävlingar
I helgen startade jag och Guzzman på Sundsvalls Fältrittklubbs dressyrtävling. Igår red vi MsvB:4 och idag debuterade vi MsvB:5.
 
Igår var första gången som jag åkte helt själv, utan medhjälpare, med Guzzman (gjort tidigare med Lelle). Det gjorde mig lite spänd pch nervös. Det är ju ändå lite att greja med när sadeln ska på och transportskydd av. Jag har ju bara två armar. Jag vaknade redan 14:30 på morgonen då jag var så stressad över detta. Det hade jag inte behövt vara för Guzzman är en cool och rutinerad kille. Han stod jättesnällt medan jag, hållande längs ut på grimskaftet, for runt och fixade med allt. Han är så bra att hantera. Står snällt i transporten på tävling och aldrig något problem att lasta. På tävlingsplatsen var det lätt duggregn. All framridning skedde i ridhuset där det blev rätt rörigt då de hade klasser på två banor parallellt. Men vi trängde oss in där, inte helt avslappnade i miljön någon av oss. Fick ganska lagom framridning tidsmässigt men red inte jättebra så när vi kom in på banan var han inte helt eftergiven och framme för skänkeln. Det resulterade i lite missar i galoppen. Traven kändes dock bra och det är där vi har fått de bättre poängen så det var nog väldigt rätt bedömt. Han brukar vara bättre i skritten och galoppen men igår var han spänd och vi fick många missar som kostade poäng. Vi landade på 60,22% trots flertalet 5:or och jag får konstatera att vi har en hög lägstanivå. Inte helt nöjd med ritten men väldigt nöjd med allt annat runtomkring. Guzzman kunde ju inte rå för att både han och hans ryttare var spända. 
 
Idag tog vi revansch! Idag sken solen men det blåste mycket. Framridningen var aningen lugnare och jag var mycket mer avslappnad nu när jag visste att det inte var något problem med hanteringen runt sadling och sådant. Jag kom till ridning och fick fram honom fint trots att det var trångt I ridhuset. På banan var han lydig. Han har tidigare aldrig startat MsvB:5 så det blev debut för honom men också för oss tillsammans. Själv var det 8 år sedan jag red klassen, då med Rinaldo... Vi fick ett riktigt fint flyt genom programmet och den största svårigheten, bytesserien, gjorde han lekande lätt. Det är ett knepigt program och mycket kan bli bättre men jag är väldigt nöjd med genomförandet som debut. Vi fick fina 64,8% och hamnade två utanför placering i det hårda motståndet. Väldigt nöjd med det! 
Jag och finaste Guzzman
 
Sammanfattningsvis av denna halva av säsongen nu innan sommaruppehållet så har det gått riktigt bra. Vi har startat 6 stycken MsvB och ridit alla på över 60% varav majoriteten har legat på över 64%. Vi har på de ritterna fått en vinst och en 2:a placering. Ändå har vi mycket kvar att ge! Nu blir det en lugnare period och nästa tävling är inte förens i augusti.
 
Nu tänker jag avsluta en lyckad helg med ett biobesök!