Emma

Tävling med laddad Guzzman
Idag har jag och Guzzman varit ner till Hudiksvall på dressyrtävlingar. Uppladdningen blev inte som vi brukar. Vi brukar vila tre dagar, ibland fyra dagar, innan. Två dagar innan rider vi ett ordentligt dressyrpass där vi trimmar igenom alla rörelser och moment och dagen före brukar vi bara jogga i mjuk rund form. Denna gång blev det på ett annat sätt. Vi hade vila i onsdags, sedan red vi dressyr på utebanan i torsdags. I fredags hoppade vi. Första hoppningen sedan smällen mot huvudet. Vi brukar inte hoppa just före tävling men denna gång passade det bra. Vi hade två räcken på diagonal som vi tog några gånger. Det gick superbra. Igår red vi dressyr i ridhuset. Det var storm ute och det knakade och lät i ridhuset. Guzzman var på tårna men skötte sig riktigt bra. Kunde genomföra fina skolor och seriebyten. En vecka före brukar vi rida igenom programmet för att sedan veta vad vi ska fokusera på under veckan inför. Det har vi gjort, vi red igenom det två gånger förra fredagen och han kändes superfin. Vi har mest fokuserat på serier och då bara gjort i vart 4:e som det är i programmet. 
 
Vi deltog i MsvB:5 som är omgjord för i år, förra året startade vi det gamla programmet en gång. Först fick vi den preliminära starttiden 19:03 men sedan blev den fasta tiden 17:06. Skönt tyckte jag. Morgonen fick bli lugn och sedan åkte jag till stallet vid lunch. Jag hade väldigt bra flyt med allting, inget som krånglade, så vi kom iväg i god tid. Väl i Hudiksvall var det storm. Jag fick en känsla av att det inte skulle bli optimalt för min känsliga häst med blåsten. Det var det inte... Han var laddad på framridningen som var ute, han kastade med huvudet när de andra hästarna galopperade, drog i ett hörn och stannade och stirrade när det rörde sig nere på stallplan. Samtidigt var han bitvis väldigt fin också. Jag samlade honom mycket, för att kunna hålla energin kontrollerad. Han kunde verkligen sätta sig i piruettgalopp, jätteduktig. Tävlingen var inne i ridhuset. Där fanns det fyra läskiga dörrar och publik på domarkortsidan där det tydligen var nödvändigt att springa med huvudet rakt upp. Det var inte lätt. Vi drog på oss några 5:or där han skyggade men vissa moment lyckades vi ändå med. Travskolorna var rätt trevliga och bytena är han duktig på. Det som jag tyckte var bäst var serien med tre byten i vart 4:e, den satte vi riktigt fint och vi fick en 7:a för det. Är också nöjd med överstrykningen där vi fick 6,5, inte illa då man sitter på en häst som skuggar. Det var långt ifrån vårat bästa framförande men vi fick ihop 63,19% vilket jag är väldigt nöjd med. Guzzman håller en bra nivå trots missar, blir nog bra inför utomhustävlingarna - han brukar vara bättre då. Planen var att detta skulle bli sista "kavajklassen" för i år och att resten skulle ridas i frack (MsvA och st Georges) men detta program var så roligt att jag kanske måste prova det igen. 
 
Förutom själva ridningen så har Guzzman, som vanligt, skött sig exemplariskt. Det var ingen lätt dag att åka ensam då allt blåste. Det var jobbigt att sadla och så men Guzzman gör det så lätt för mig. Helt fantastisk är bara förnamnet. Så lätt att lasta på och ur och göra iordning bredvid bilen. Nu blir det en lugn vecka och sedan kör vi på inför MsvA i maj. 
Invigde turkosa kavajen 
Sporrämmar som matchar stövlarna 
Bus-Guzzman 
#1 - HJORTEN

vilken fin kavaj , läcker färg ju!! =)

ha en bra dag
kram