Emma

Låt oss prata om alkohol
Jag har varit full, mer än en gång. Men jag har ALLTID haft en viss respekt för alkohol. Kanske är det för att mina föräldrar har lärt mig det och kanske är det för att jag har sett hur vuxna beter sig när de blir påverkade av alkohol, någonstans ifrån har respekten kommit. Jag stod emot "alkoholhetsen" länge, för en hets är det, jag var över 17 år iaf innan jag provade (och det är tyvärr ganska sent för dagens ungdom). Jag var aldrig motiverad innan. Jag har ett visst kontrollbehov som grundar sig i att jag inte litar helt på alla människor och då passar det sig inte att utsätta sig för att tappa kontrollen över sig själv. Jag kallades för "nykteristen" av vissa men jag stod emot tills dess att jag var motiverad. Jag har många gånger varit ute, både på fest och på krogen, nykter. Folk märker sällan att jag är nykter eftersom att jag kan ha ROLIGT ändå. Men jag har varit full också. Och gjort dumma saker då jag varit full. Saker som jag har fått ångra och saker jag inte kommer ihåg. Men vaddå, jag var ju full då - DÅ ÄR DET VÄL OKEJ? 
 
NEJ!!! Ett dåligt beteende kan ALDRIG vara okej! Det finns inga ursäkter, ens handlingar får man stå för. Man får ha ångest och må dåligt men ett dåligt beteende är inte okej. Vi alla gör fel och måste stå till svars, be om ursäkt och må dåligt någon gång i livet (full eller nykter). Men min stora undran är: varför är det okej att förtära något som gör att man ökar sannolikheten att bete sig illa. Som dessutom verkar vara en giltig ANLEDNING till att faktiskt få bete sig illa. Det verkar vara accepterat att säga "ja men jag var ju full", då är det okej, då kan du ju inte rå för vad du gör. Att alkohol är lagligt är ju egentligen helt galet! 
 
Vad gör då alkohol med oss? Det är en drog! Jag vet vad droger gör, jag har sett en del under mina nästan 6 år på Max hamburgerrestauranger och nu jobbar jag dessutom på apotek. Alkohol är lugnande, ångestdämpande och det påverkar hjärnan. Varför är det inte receptbelagt så som andra medel som verkar på liknande sätt? Jo, alkohol är en stor del av mångas liv. Säg inte emot! "Det är ju så gott till maten". SÅ gott är det inte! Så gott var det inte första gången man provade. Man måste i princip vänja in sig för att tycka att det är gott. Det känns därför inte nödvändigt att sälja alkohol som dryck till mat. Om ingen vänjer in sig så är det ingen som vill ha det. Kommer ni dessutom ihåg den där första gången man provade alkohol i berusningssyfte? Man tålde ingenting! Det är för att alkohol är beroendeframkallande vilket innebär att kroppen vänjer sig vid ämnena och då behöver man hela tiden tillföra mer för att kunna få effekt. Hur mår man dessutom efter en fylla? FÖRJÄVLIGT!! Tyder inte det på att detta faktiskt inte är bra för kroppen? Kroppen måste återställa sig efter att den gjort sig av med de skadliga gifterna i alkoholen. Hur kan man medvetet utsätta kroppen för det? Varför? För vad? 
 
Tänk på alla brott som utförs där alkohol är inblandat. Om alkohol förbjöds skulle så många fler pojkar slippa bli nerslagna, flickor slippa bli antastade och våldtagna, partners slippa vara otrogna, bilförare slippa köra ihjäl folk, fotgängare slippa bli ihjälkörda, klantarsel slippa ramla och slå ut tänderna eller bryta armen, bilägare slippa torka urin och uppstötningar från bildäcken, butiksägare slippa inbrott, människor slippa leva i ett beroende, restaurangarbetare slippa bli hotade och överhuvudtaget många människor slippa ångest. Tänk om det var alkoholförbud, tänk vad mycket trevligare alla människor skulle vara och vad mycket roligare alla skulle ha. Lär dig känna dig själv, fly inte från dig själv och göm dig bakom en drog. Det är tragiskt! Vi kunde ha blåskontroll in till alla krogar så för att komma in MÅSTE man vara nykter. Alla som då säger "jag vågar ju inte prata med nytt folk annars" - jaha, då kanske du måste jobba med det och inte droga dig själv!? Alkohol är inte svaret. Du mår nog betydligt mycket bättre på en nykter fest där du kan vara dig själv och växa som människa. 
 
Jag har alltid hållit på med hästar. Hästar och alkohol går inte ihop. Sport och alkohol går inte ihop. Därför har mitt festande och framförallt drickande varit väldigt sparsamt. Jag blir chockad då jag hör om fyllefester på tävlingsplatser och vid ridarrangemang. För fan! Drogfri sport! Jag tycker det är väldigt dåligt. Det borde vara blåskontroll för att få vara med och tävla. Eller förresten, det ska inte behövas! Mitt ordspråk har alltid varit i dessa sammanhang: "kan jag inte köra bil så kan jag inte rida". Det är ju faktiskt levande djur vi håller på med. Är det motiverat att det händer någonting så du eller hästen eller någon annan gör illa sig för att du är bakis eller påverkad? 
 
Alkohol är en drog som ger ett rus. Men för fan - sök spänningen någon annan stans! Åk bergochdalbana, hoppa fallskärm eller vindsurfa, vad som helst som passar! Men vänligen förbjud alkohol! Det är bara en dålig ursäkt för människor att bete sig illa! Det finns inget glamoröst i att dricka. Tänk när man har fixat till sig inför en fest. Smink, håruppsättning, snygg klänning och sedan en drog på det som gör dig korkad, svettig och vinglig. Grattis! Kanske vi skulle slippa smink också om alla var nyktra och sig själva? Jag tycker det är TRAGISKT att det ska behövas mer än dig själv eller en förändring av dig själv för att ha roligt. Jag ser faktiskt inga vettiga anledningar till att alkohol får säljas lagligt förutom att människor ska få ha en anledning att fly verkligeheten och bete sig som svin.