Emma

Känslomässig debut
Nu är det gjort, debuten i svårklass dressyr, Intermediaire 1. Fantastiska Guzzman! Jag blev så rörd på framridningen att jag nästan började gråta då jag överväldigades av en enorm tacksamhet att ha denna underbara hästen i mitt liv. Att vi har tagit oss hit, att vi passsar så bra ihop och att vi har så mycket mer att utveckla och ge varandra. När jag köpte Guzzman så hade han fina resultat upp till MsvB:4. För ungefär ett år sedan så gjorde vi vår debut i MsvB:5. För två år sedan hade vi inte ens hunnit debutera på tävlingsbanorna, vilket vi gjorde i augusti i MsvC. Jag har tidigare ridit st Georges, en enda gång, 2008, det är 9 år sedan. Nu har jag och Guzzman tillsammans utvecklat varandra till en debut i Intermediaire. Svår klass i dressyr. Men alla kval som dessutom ska klaras på vägen. Det är helt fantastiskt och inte alls vad jag hade trott då jag köpte honom. Det har alltid varit ett mål, en milstolpe i mitt liv. Men ibland har det känts som ett drömmål. Nu känns ingenting längre omöjligt och Guzzman har så otroligt mycket att ge. Men han är inte helt lätt. Han har en sån enorm energi och kraft i sig vilket gör att han på ett sätt har väldigt lätt för sig och är väldigt stark. Men det gör också att det blir svårt för mig som ryttare att styra energin rätt. Han är också enormt känslig, både för hjälper och för omgivningen. En väldigt speciell häst men så fantastisk samtidigt. Guzzman är inte avlad för dressyr. På mammans sida är det galoppörer och på pappans sida hopphästar. Guzzman själv var hopphäst då han var yngre och har placeringar upp till 130cm. Hans exteriör gör att man inte kan tro att han är så fin att rida på som han är då man ser honom i hagen. Men så är det, han har en enorm ridbarhet och lätthet. De dagar då han är koncentrerad då är han verkligen bland de finaste hästarna jag någonsin suttit på. Vissa dagar är det dock svårt att styra nerverna och då är det svårt för mig. Samtidigt är Guzzman en väldigt vänlig och snäll häst som aldrig vill annat än att göra rätt. Det är bara så att ibland blir det för roligt och ibland blir det för läskigt. En skickligare ryttare skulle säkert klara av att manövrera bättre men för mig blir det svårt vissa dagar. 
 
I dagens start blev det svårt. Han var tittig och okoncentrerad, kanske var han lite trött sedan träningen i torsdags då han gick helt fantastiskt. Travprogrammet gick ändå helt okej förutom en ökning som blev tokig, inte katastrof men tokig. Skolorna flöt på bra och den andra ökningen var fin. Skritten gick också bra om än något spänd och kort. Sedan kom galoppen där vi fixade de svåra slutorna rätt bra, sedan ökning och 3or. Där fick vi en liten miss in kändes det som men det kan ha känts mer än det var för vi fick en 7a av ena domaren på serien. Helpiruetterna gick riktigt bra, framförallt den första och vi fick faktiskt några 6or på dem. Väldigt stolt! Det som tidigare var hans svåraste moment, att göra halvpiruetter, och nu gör han godkända helpiruetter i svår dressyr. Fantastiskt! Vi kom till bytena i vartannat där vi gjorde fem av sju jämna fina byten men sedan applåderade de på den andra banan och då tog Guzzman tillfället och drog iväg. 2 och 3 poäng på serien och sedan 4 på både övergång till trav och travökning där han föll i galopp. Tråkigt avslut på programmet. När jag kom ut var jag gråtfärdig. Så synd! Jag blev besviken på mig själv för att jag inte lyckades hålla hela programmet på min laddade och explosiva häst. Ett ord som beskrev känslan efter ritten: KAOS. Målet var att klara 55% och jag var efter missarna orolig för om vi skulle klara 50%. När poängen kom så brast det för mig. Jag kunde inte hålla tillbaka tårarna, 57,06% trots alla missar. Det var ett fantastiskt resultat med tanke på att vi red rörelserna för första gången för mindre än 2 veckor sedan. Jag hade varit nöjd med den procenten även om vi inte hade haft missarna. Jag blev jättelycklig och väldigt stolt över både mig och Guzzman. Vi är inte befästa i st Georges ännu så nu rider vi den resten av året och sedan tränar vi i vinter för att starta Intermediaire igen nästa år. Vem vet, kanske blir det lag-SM också då?   
 
Tack alla ni som har peppat, följt och hejat! Jag uppskattar det, blir nästan rörd. ❤️ 
 
Bästa tävlingskompisen Guzzman