Emma

Hoppövning
Idag hoppade jag och Guzzman. Vi gjorde en superbra övning som gjorde att vi för det första var väl framhoppade när vi började på de "lite högre" hindren och för det andra gjorde att vi fick många språng men inte så många högre (men eftersom att han var så väl framme när vi tog dem så var de få väldigt bra) och för det tredje gjorde att jag tvingades ha kontroll och balans hela tiden. Väldigt välbehövligt för oss. Enkelt var det också. Jag byggde fram tre sockerbitscavaletti längs medellinjen, två vid kortsidorna och en på mitten, samt två räcken på diagonalerna. När vi red började vi med cavalettina som uppvärmning. Tog först en cavaletti på kortsidan med båge till den på mitten och sedan båge tillbaka till samma kortsida, som på volt, tillbaka till mitten där jag sedan bytte varav och tog volt åt andra hållet över cavalettin vid andra kortsidan för att sedan byta tillbaka igen över mitten. Bra för planering av väg, rytm och balans. Bra för mig också att komma tillbaka i sadeln och få kontroll i tid till nästa cavaletti. Efter det började jag från andra hållet (så att han fick hoppa varje cavaletti åt båda håll) och gjorde en serpentin över sockerbitarna, från ena kortsidan - över mitten - till andra kortsidan och sedan tillbaka - över mitten- till den första kortsidan. Fokus på blicken, vägen och sitsen. Efter en skrittpaus la vi till räckena i övningen. Jag började i ena varvet med ett räcke på diagonal, gick sedan direkt in i serpentinen och avslutade med räcket på diagonalen igen. Sedan gjorde vi samma i andra varvet med andra räcket. Jag höjdes sedan räckena och tog det igen men satte ihop båda varven så det blev räcke - cavaletti, serpentin, cavaletti, serpentin, cavaletti - räcke - räcke - cavaletti, serpentin, cavaletti, serpentin, cavaletti - räcke. Avslutningsvis höjde jag räckena igen så de låg runt 90-100cm och tog då endast räckena på var sin diagonal efter varann. Vi bytte sedan så jag tog dem från andra hållet. Guzzman var väldigt glad men hoppade fint och var väl med på vad vi skulle göra. Kanske lite svårt att förstå texten så jag har försökt illustrera övningarna här nedan: 
Blått streck: cavaletti
Grönt och oranget streck: räcke