Emma

Debut FEI Prix st Georges
Nu är det gjort! Åtta år sedan jag gjorde min debut i st Georges och som jag har kämpat och längtat efter att få komma tillbaka. Nu är vi här och härifrån kan det bara bli bättre. Vi har väldigt mycket kvar att jobba på, jag och Guzzman, men vi gör vårt bästa och vi har roligt under tiden vi utvecklas. I söndags gjorde vår debut tillsammans i st Georges och det var första gången Guzzman gick det, hans tredje "frack-klass" i livet. 
 
Vi åkte till Hudiksvall tidigt på söndagsmorgonen. Det var ett meeting men jag valde att bara starta en en klass en dag. Allt flöt på på morgonen och jag kände mig lugn. Äntligen hade dagen kommit. Det har kännts som en milstolpe i min och Guzzmans karriär tillsammans. Jag var till och med så lugn att jag glömde ryktväskan på stallplan och kom på det halvvägs till E4:an. Då fick den stanna där, han var ju trots allt ryktad och knoppad på morgonen. Dock är det aldrig fel att ha med den. Guzzman stod som ett ljus i transporten och väl framme skötte han sig (som vanligt) som den rutinerade tävlingshästar han är då jag gjorde iordning honom. Han är verkligen helt fantastisk att åka iväg med. Så snäll och lugn, han vet vad som gäller. Det är dock i ridningen som han kan bli lite taggad. Det blev han. På framridningen kände jag att det inte var läge för så mycket krumelurer så han fick jogga igång ganska låg i formen så han blev ordentligt rund. Sedan gjorde vi skritt-galopp övergångar och satte honom ordentligt i förberedelse för piruetterna. Sedan gjorde vi några byten som kändes bra. Kanske blev framridningen lite väl kort denna gång (brukar annars bli för lång) för jag hann inte trava så mycket. Domare C blåste visselpipan och vi satte igång. Det var första gången jag hade tre domare varav en satt på långsidan vid B. Gav en helt annan vinkel vilket syns i protokollet. Det var tre domare som jag verkligen ser upp till och tycker är superbra, kul att få möjlighet att rida för dem. Guzzman var lite spänd vid domarna på kortsidan, framför allt när man vände åt vänster för det hörnet låg nära serveringen där det satt mycket folk. Det blev en travökning därifrån som inte blev så bra tyvärr, bra övergångar men taktmissar på mitten. Skolorna blev inte heller så bra som de brukar då Guzzman var spänd och då är det svårt att få honom helt rund och böjd. I galoppen gick det bättre. Helt okej flyt i den svåra "saxen" med galoppslutor (enkel variant) och helt ok piruetter för att vara oss. Den första var ur det hörnet som var skrämmande så den var sämre. Sedan satte han båda serierna - först diagonal i vart fjärde, sen diagonal i vart tredje. Han satte båda med rätt antal språng mellan, som en dans. Dock gick det lite fort men man kan ju inte få allt. Jag blev så glad att jag klappade om honom. Sedan skulle programmet avslutas med en diagonal i ökad galopp från det svåra hörnet. Där passade Guzzman på att lägga in sken med huvudet rakt upp då jag ännu inte fått ordning efter omklappningen och eftersom att det hörnet faktiskt var farligt. Detta spektakel fick domare B första parkett till. Jag fick knappt stopp vid staketet och gjorde uppridningen i någon slags okontrollerad hastig galopp. En 2:a och flera 4:or i protokollet men ändå 57,76% och fina ord från domarna om utvecklingsbar och fin häst. Jag känner mig nöjd. Funderar på om min insatts kanske kunde varit lite bättre men det kommer fler starter och då får jag väl göra det bättre då. Dessutom ska erkännas att jag absolut inte känner mig rutinerad på denna nivå och att jag nog var lite nervös. Nu är debuten gjord och det är bara att träna vidare. 
 
Nu i helgen åker vi till Östersund på meeting. Vi startar MsvA:1 lördag och MsvB:5 söndag. Förhoppningsvis vår sista MsvB men man vet aldrig. Den är ju rolig så vi får se. Uppladddningen blir lite annorlunda denna gång. Det blev vila i måndags efter tävlingen. Vi longerat igår ute på sjöbanan och han fick springa av sig ordentligt. Idag har vi hoppat i ridhuset. Han kändes superfin, väldigt mjuk och lydig och med bra känsla. Fina språng. Imorgon blir det en promenad längs vägen och på fredag blir det ett dressyrpass. Sedan tävling lördag-söndag. Vi får se om det blev bra eller dåligt, men nu blev det så. Sedan är det två veckor till nästa tävling som blir på Sundsvalls Fältrittklubb där Guzzman bara går en MsvA:1 på lördagen men Indy får vara med i LB:3 på fredagen och LB:2 på söndagen. Sedan går det två veckor igen tills det är tävling i Bollnäs där vi planerar att rida en till st Georges innan det blir 2-3 veckors sommarvila. 
Fina Guzzman