Emma

En dag att ta tag i livet
Och en dag att känna sig stolt!
 
Igår började jag dagen med att äntligen ta mig ut på en joggingtur(!). Första gången sedan i höstas. Ska ju cykla 10 mil och drygt en månad så det är på tiden att komma i form. Sprang inte så långt då det var första gången på ett tag men kände mig stark och fräsch. Blev dryga 2 km som mjukstart. Det var på tiden! Konditionen kändes dock bättre än jag trodde men träningsvärken i benen är ett faktum trots den korta sträckan. Nu är det bara att öka på. I sommar ska jag ju trots allt springa en mil på Lidingöloppet. 
 
Jag jobbade 10-17 igår och efter jobbet åkte jag till stallet. Där red jag Guzzman ute på hoppbanan. Han var laddad och hade inte alls lust att gå i någon samlad galopp och fokusera på mig. Tog tillfället i akt och trampade honom då han var så laddad, det funkar bra och tar sig mer och mer. Jag försöker hitta hjälper som jag bara gör då som att lägga ner handen och dra bak båda skänklarna aningen så han ska veta att det betyder tramp. Får dock lite problem i skritten då Guzzman tycker det är väldigt roligt att trampa och inte lika kul att skritta. Får se om han är mer sansad idag så vi kan öva seriebyten. 
 
Jag har investerat för framtiden i en mutterdragare och en garagedomkraft för att själv kunna byta däck på bil och transport. Det var bra investeringar och båda sakerna gick på mindre än att byta hos firma med båda fordonen. Sedan blir det ju gratis alla kommande år. När jag var på stallet igår bytte jag på bilen. Jag vet att det är sent men vädret har kännts osäkert och jag har ju dessutom varit upp till fjällen en sväng. Nu tog jag iaf tag i det, bättre sent än aldrig. För oron att inte klara av det (fast iag vet att jag klarar det då jag tidigare bytt i alla år men det är så jobbigt när människor står i fönstrens och glor för att man är tjej och ska göra saker) så ville jag inte byta hemma på parkeringen, därav fick det bli på stallet. Jag hade med pappa i mobilen på FaceTime så han kunde se att jag gjorde rätt, dock såg han mest ingenting då jag hade mobilen i fickan. Men han var med mig hela vägen. Jag hissade upp bilen och började dra muttrar med min nya eldrivna mutterdragare. Men muttrarna rörde sig inte en millimeter! Då jag inte hade verktyg i höstas så lät jag däckfirma byta däcken, har sedan blivit varnad för att jag aldrig kommer få loss dem efter att de dragit fast med sina verktyg. Jag hämtade den manuella mutterdragare som jag har vid reservhjulet i bilen (vet inte vad den heter men ni fattar nog) men inte heller med den fick jag loss de hårt sittande muttrarna. Jag fick leta reda på ett järnrör för att kunna nyttja hävstångseffekten. Det funkade inte, så jag fick hitta ett ännu längre järnrör. Plötsligt gav muttrarna upp i en smäll och lossade av styrkan från hävstången och jag kunde sedan dra dem med mutterdragaren. Tur att jag inte har fått punka under vintern för det finns inte sen suck att jag hade kunnat få loss muttrarna. Så hårt ska de inte sitta! Dessutom har jag aluminiumfäljar... När väl muttrarna kom loss tog det hela inte lång tid och sommardäcken är nu på plats, mer än väl åtdragna men ändå så pass att jag kommer få loss dem nästa byte eller om jag får punka. Ibland är det bara bäst att göra saker själv. Bara transporten kvar nu då... 
 
En bra lördag på många sätt, men nu mår kroppen som den förtjänar efter dessa prestationer... Vad gör man inte en lördag?