Emma

Fina hästar!
Igår hade jag lyckan att få rida tre väldigt fin hästar. 
 
Dagen började på Näset där jag började med att rida Guzzman på sjöbanan. Dagen före hade han fått galoppera av sig på hoppbanan efter ett lätt markarbetespass med bommar i trav och galopp. Det är så härligt när man känner hela hästens kropp och alla muskler ta i och sträcka ut under sig. Guzzman kan springa fort, det är fullblodet (på mammans sida) i honom som vaknar. Igår blev det dressyr och då var han lydig och koncentrerad efter att fått springa av sig dagen före. Vi värmde upp lugnt i rund låg form på nästan glappande tygel. Sedan kortade jag upp honom med några övergångar trav-galopp för att övergå till tempoväxlingar ökad-samlad galopp för att slutligen övergå till piruettgalopp. Sedan gjorde vi några piruetter och jag tycker nog de var rätt skapliga. Vi har gjort bättre men de var helt okej. Sedan red vi serier i vart 4:e och vart 3:e. De gick superbra, han är verkligen duktig på det. Om jag blir för ivrig eller för långsam kan det bli missar men så länge jag håller tungan rätt i munn och räknar rätt så blir det rätt, Guzzman är helt med på hjälperna. Vi tog en paus och sedan gjorde vi skolorna i trav, öppna på spåret och sluta på diagonalen. Han var duktig. Däremellan blev det någon travökning. Avslutningsvis gjorde vi i galopp sluta in till medellinjen, byte, sluta ut till spåret, byte. Han var superduktig och känns riktigt energisk och fin. Det har hänt en del med tempo och form sedan jag flyttade till Sundsvall. Jag har fått upp formen och mer energi i gången. Det finns väldigt mycket i Guzzman det gäller bara för mig att ta fram det och sedan kunna rida i det. Vi tar små steg i taget för att det inte ska bli för svårt. 
Den fantastiska utsikten från sjöbanan
 
När jag var klar med Guzzman så red jag Smulan (Sandy Bell) som är en försäljningshäst i stallet. Smulan har tidigare varit hopphäst men har nu gjort en start i MsvC och jag tror att hon inte har något emot att bli dressyrhäst. Det är en väldigt positiv och arbetsvillig häst med fin framåtbjudning och behagligt rörelsemönster. Vi red inne i ridhuset och trönade på att finslipa kvalitén bytena. Hon byter lydigt för hjälpen men ibland blir det åt "hoppbyte". Vi förberedde under uppvärmningen med att först göra serpentiner i trav med övergång till skritt över medellinjen. Det lossar hästen i bogarna och gör den kvickare för skänkeln. Sedan gjorde vi skänkelvikning i trav vilket också lossar bogarna och för in bakbenen mer under hästen. Dessutom använder jag det just innan bytet och då är det bra att förbereda inför det. Vi tog sedan galopp och gjorde serpentinerna i galopp med avbrott till trav på medellinjen. Det gör hästen uppmärksam på galopphjälperna. Slutligen gjorde vi en övning på kort diagonal där jag flyttade några steg i skänkelvikning efter medellinjen och sedan bytte närmare väggen. Hon tog det jättebra och gjorde några fina byten mot "dressyrbyte". Det var roligt och hon kändes positiv och glad. Efter några byten i varje varv var vi nöjda. 
Smulan
 
När jag åkte för att rida Indy så undrade jag och det gick att toppa dessa två trevliga ritter på något sätt. Men Indy gjorde mig inte besviken. Det regnade och vi red ute i regnet, men det störde oss inte. Hon var lite spänd då jag kom till banan men när vi började jobba blev hon koncentrerad. Det finns en enorm framåtvilja i Indy och hon har superfin bjudning. Hon har dock haft jobbigt att hålla formen hela passet då hon fortfarande är svag efter att ha fått föl i somras. Men det har hänt något sista tiden, hon har gått från klarhet till klarhet. I helgen red vi igenom LB:2 och LB:3. Det gick över förväntan men det fanns några svagheter som lite vingliga och inte helt runda volter och svårigheter att stå stilla i halter. Därför har vi nu tränat på det och hon tar det så bra. Hon älskar beröm och därför får hon mycket beröm då hon gör rätt. Vi varvar också med galoppfattningar. Första gången jag red henne kunde jag knappt få henne att galoppera men nu gör vi fattningar som att vi inte gjort annat. Igår var hon dessutom väldigt ridbar i galoppen och gick att reglera på ett mjukt och fint sätt. Jag tänkte att hon stundvis kändes som Hayco. Jag ville nästan inte sluta rida, trots att vi var blöta av regnet. Verkligen en trevlig ritt. 
Blöta men glada Indy-öron
 
Jag är verkligen lyckligt lottad som får rida så fina hästar. Nu längtar jag bara tills Hayco kommer hem i sommar så vi får komma igång igen. Jag saknar honom. 
#1 - Anonym

Inte alla hästar som har ryttare med sån fingertoppskänsla heller😊

Svar: Tack snälla 😘
Emma