Emma

Mot Prix st Georges
En gång tidigare i mitt liv har jag ridit Prix st Georges (PSG). Det var med Rinaldo 2008. Vi landade just under 60% efter en inte helt prickfri ritt. Jag minns det som ett trevligt program men lite tekniskt svårare än MsvA:1.
 
Nu börjar det bli dags igen! Idag red jag Guzzman på sjöbanan. Vi började i låg, rund form och han kändes avslappnad och fin. Efter uppvärmningen och en liten skrittpaus så kortade jag upp honom. Först med lite övergångar trav-galopp för att han skulle bli kvickare back och sedan genom att sätta honom några steg i piruettgalopp. Han var så nöjd att han småfrustade i nästan varje steg, han älskar att jobba. Vi övergick till att göra piruetterna, en bit in på diagonalen. Förut har det känts som att jag måste guida och hjälpa honom i varje steg men på sista tiden har han fattat grejen och idag behövde jag bara sätta mig i position och ge honom de förberedande hjälperna så visste han vad som gällde. Han gjorde fina piruetter, satte sig ordentligt. Bytet la vi på kortsidan som det är i PSG. Sedan gjorde vi några serier i vart 4:e och han var klockren. Därefter gjorde vi galoppsluta in till mitten, byte, galoppsluta ut till spåret, byte - som också ingår i PSG - i båda varven. För att byta varv la vi en serie med fem byten i vart 3:e, även den klockren, och avslutningsvis gjorde vi en serie med fem byten i vartannat, lika klockren den. Helt fantastiskt vad duktig han har blivit! Har aldrig känt mig så redo för MsvA/PSG som idag. Kollade igenom PSG-programmet och inser att det inte är så mycket krångligare än MsvA:1, snarare kanske det faktiskt passar oss ännu bättre. Därför bytte jag klass på vår nästa tävling och ska nu rida PSG istället för MsvA:1 i Hudiksvall 27-28/5 (vi åker nu bara söndagen) för att sedan rida MsvA:1 och MsvB:5 i Östersund helgen efter. Jag känner mig taggad och det ska bli så fantastiskt kul! Före sommarvilan hinner vi sedan 2-3 till starter i MsvA/PSG. Nu är vi på gång! 
Jag och Rinaldo i min PSG-debut
#1 - Ingrid%20Nystr%F6m

Jag har alltid tyckt att St Georges har bättre flyt än MsvA.
Tror att du inte kommer tycka det är nåt svårare att rida än MA.
Lycka till och ha så kul!

Svar: Tack snälla 💖💖💖
Emma